Säkerhetskultur

Säkerhetskultur kan beskrivas som en form av risk- och säkerhetsmedvetenhet som finns med i det dagliga arbetet hos varje medarbetare. Säkerhetsfrågorna skall ha en given plats i organisationens personalarbete; från rekrytering och under hela anställningstiden. God säkerhetskultur kännetecknas av engagemang hos personalen.

Det innebär att man förväntas vara:

  1. Uppmärksam på säkerhetsrisker
  2. Veta hur man skall agera när risk/skada uppstår
  3. Själv vara delaktig och förstå säkerhetsrisker i sitt arbete
  4. Reflektera över hur man kan förbättra säkerheten
  5. Känna till rutiner och policy

Några ”strategier” för att motivera medarbetare:

  • Skapa rimlig, balanserad säkerhet (som kan förstås av alla).
  • Arbeta med att åstadkomma en bra arbetsmiljö och ett gott klimat på alla nivåer.
  • Ange och tillämpa
    - de normer och värderingar som skall gälla i organisationen
    - säkerhetsarbetets mål och inriktning
    - de gränser som gäller samt konsekvenserna vid överträdelser
  • Förbättra din informationsteknik.
  • Arbeta med attitydpåverkan.
  • Återkommande information i flera sammanhang, från rekryteringen och framåt
    - under möten och planeringssamtal
    - på kurser och konferenser
    - i informationsblad och genom anslag
  • Lär ut/informera om skydd och säkerhet i hemmet, i bilen, i båten.

Några ”strategier” för att motivera ledningen:

  • Definiera säkerhetsarbetets förväntade resultat i ekonomiska termer
    - lär företagsekonomi.
  • Etablera samarbete med ekonomifunktionen
  • Etablera samarbete med personal- och utbildningsfunktionen*.
  • Säkerhetschefen på rätt nivå i företaget
  • Få ledningen att inför andra deklarera en säkerhets-
    - ståndpunkt
    - anda
    - idé
    - policy