Fler fall av osäker näthandel – då skräms kunderna

Ville du läsa om frukostseminariet? Klicka här.

Bristande säkerhet på sajten får kunden att rygga tillbaka. Statistik visar att två av tre konsumenter har avbrutit ett köp på grund av att de ifrågasätter säkerheten på sajten.

– Hälften av kunderna uppger att de hade genomfört köpet ifall att det funnits ett bevis på säkerhetslösningen. Därför måste företagen göra säkerheten synlig och lättförståelig, säger Johan Valind på säkerhetsföretaget Verisign, till Computer Sweden.

Det är viktigt att som företag ha ett synligt säkerhetscertifikat för att vinna tillit hos konsumenterna. Dessutom behöver kontaktuppgifter och telefonnummer finnas, för att kunden ska känna att det finns en person bakom sajten. Det bör också finnas information om hur man hanterar känsliga uppgifter.

Johan Valind tror att nätfiske, så kallad phishing, är en av orsakerna till e-konsumenternas växande oro. Med hjälp av den samlas känslig information in av nätanvändarna. Faktum är att nätfisket ökat med 4 000 procent sedan 2003.