Företag finansierar organiserad brottslighet

Har ditt företag drabbats av bluffakturor?

Varje år kommer den organiserade brottsligheten över miljardbelopp på grund av att få bryr sig om att bestrida okända fakturor.

Polisen noterar att många inom offentlig verksamhet och större företag tycker det är enklast att betala, för att det rör sig om små summor och det är för bökigt att bestrida.

– Vi menar tvärtom, det är deras plikt att inte betala, säger Anders Olofsson vid Polisens nationella bedrägericenter.

Enligt SOU har var femte privatperson och vart tredje företag, myndighet, domstol eller landsting och i princip alla kommuner fått en bluffaktura. Offentliga sektorn sponsrar faktiskt kriminaliteten med miljonbelopp – en studie visar att 25 procent av 20 miljoner inbetalda bluffakturor är betalade med skattemedel.

Några av de som varnar för bluffakturor är en grupp skogsbrukare och lantbrukare från Södertälje. Attackerna är många men det gäller att vara tålmodig och låta bli att betala bluffakturorna.

– Jag försöker avstyra det och tar ingenting på telefon längre. Jag skickar tillbaka alla bluffakturor och förklarar vad jag anmärker på, säger lantbrukaren Nils Söderberg till LT.

Han är med i en informationsfilm som polisen sprider för att uppmärksamma problemet. Företagen förlorar stora pengar och är med och finansierar brottsligheten.
– Det sker skjutningar och mord och sådant i spåren av det här, säger Anders Olofsson vid Polisens nationella bedrägericenter.

Läs hela artikeln hos LT.se