Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig, vilket du accepterar om du fortsätter.

Anmälda vd-bedrägerier ökar

Antalet anmälda vd-bedrägerier ökar och bedragarna blir allt duktigare på att lura till sig företagens pengar. En grundorsak är bristfälliga rutiner, särskilt under semesterperioden då ordinarie personal är på ledighet men även all tillgänglig och öppen information om företaget som bedragare kan utnyttja spelar stor roll.

Några av de vanligaste metoderna vid bedrägerier är:

Id-kapning mot kund

Kunden beställer en vara från er, men har i själva verket blivit id-kapad. Leveransen går därför inte till den riktiga kunden, utan till en bedragare. När kunden väl får fakturan, bestrids den, och ni som företag förlorar betalningen, trots att ni har levererat.

Id-kapning mot företag

En bedragare skickar in ändringar i styrelsen till Bolagsverket, som ändrar uppgifterna i bolagsregistret. Det är då fritt fram för bedragaren att företräda bolaget i alla typer av sammanhang. Det som främst brukar hända är att varor beställs, som levereras till ett annat ställe, som i exemplet ovan. 

För att snabbare upptäcka kapningsförsök rekommenderar Bolagsverket företag att skaffa digital brevlåda, istället för att hantera papper. Läs på Bolagets hemsida om vad företag ska göra vid kapning.

Interna bedrägerier

Även de anställda i företaget kan tyvärr göra sig skyldiga till bedrägerier. Det kan exempelvis handla felaktiga utbetalningar eller varor som medvetet och felaktigt beställts av de anställda för eget bruk.

Vd-bedrägerier

Ett vd-bedrägeri innebär att en bedragare utger sig för att vara ett företags vd. Den falska vd:n skickar ett mejl till en annan person på företaget och ber denne göra en överföring på en stor summa pengar till ett konto. Det rör sig ofta om stora belopp som plötsligt och snabbt ska överföras. Mejlen skickas företrädesvis till personer som har en utbetalande funktion i företaget.

Utpressningsmail

Under det senaste året har utpressningsmail blivit allt vanligare. Det handlar då om skadlig kod som skickas ut via mail till ett stort antal mottagare och den/de mottagare som öppnar mailet eller länken får den skadlig koden placerad på sin dator. Koden gör att man inte kan komma åt dokument o dyl på datorn. För att man ska kunna öppna dokumenten igen krävs att man för över pengar till utpressarna, ofta i valutan Bitcoin för att försvåra spårningen.

Bluffakturor

Det vanligaste är att bedragare skickar ut s.k. bluffakturor till diverse företag och chansar på att få betalt. Några varor eller tjänster har aldrig beställts, men företagen riskerar ändå att betala bluffakturorna kanske på grund av dålig kontroll och hög arbetsbelastning. Huvudregeln är – har du inte beställt något, bestrid fakturan direkt. Läs om hur du bestrider fakturor.

Polisanmäl alla bedrägerier

Många företag väljer att inte polisanmäla bedrägerier av olika anledningar. Det är dock viktigt att göra en polisanmälan för att Polisen ska kunna se och prioritera de brott som sker. Även om inte just er anmälan blir utredd, kan det leda till att brottslingarna stoppas i ett annat ärende.

Förebygg interna brott

Här är några råd om hur du kan förebygga interna brott på ditt företag. 

Mer info

Interna utredningar

<p>Kurstillf&auml;llen 2019: datum fastst&auml;lls inom kort</p>
Mer info

Skapa en bra säkerhetskultur

En bra säkerhetskultur kännetecknas av ett engagemang hos personalen. Det är viktigt att säkerhetsfrågorna är del av organisationens personalarbete; från rekrytering och under hela anställningstiden.

Mer info

Resor i tjänsten

För många är resor i tjänsten en naturlig del av arbetsuppgifterna. Med det följer dock vissa risker. Du kan bli sjuk, råka ut för en olycka eller i värsta fall bli rånad eller misshandlad.

Mer info
Mer säkerhetsrådgivning