Skydda din bostad och identitet med SSF Stöldskyddsföreningens tips.

1. Ta hjälp av dina grannar
    Tala om för dina grannar att du ska bortrest - då kan de se över din bostad under tiden. Ett bra sätt är att starta Grannsamverkan i sitt bostadsområde kostar ingenting och är ett bra sätt att nå ökad uppmärksamhet i bostadsområdet, vilket är avskräckande för tjuven. Läs mer om Grannsamverkan.
  2. Lista och märk dina värdesaker
    Upprätta en inventarielista över dina värdesaker. Det kommer att underlätta för dig om du råkar ut för en brand eller ett inbrott. En inventarielista kan du göra skriftligt eller med vår tjänst Stöldskyddsregistret. Se också till att märka värdesaker såsom surfplattor, handverktyg, gräsklippare med DNA-märkning
  3. Skydda din post
    Ha lås på brevlådan så förebygger du ID-kapning. En låsbar brevlåda eller gör det betydligt svårare för tjuven att komma åt din post. För lägenhetsdörrar finns särskilda säkerhetsbrevlådor du kan montera vid brevinkastet.
  4. Var rädd om dina värdesaker
    Förvara dina värdesaker på ett betryggande sätt såsom i ett godkänt säkerhetsskåp. Tänk på att svenska pass är oerhört stöldbegärliga så dessa ska förvaras inlåsta när de inte används. Läs fler råd för värdesaker.
  5. Se över dörrar och fönster
    Se över det mekaniska skyddet i bostaden. Vanligaste ingångsvägen vid inbrott är altandörren eller fönster. Läs fler råd om dörrar och lås samt fönster.
  6. Var smart på sociala medier
    Skylta inte på sociala medier om att du nu kommer att vara bortrest. Lägg upp dina foton när du kommer hem istället. Läs mer om hur du skyddar din information.