Agerapriset 2013

Agerapriset 2013 - vinnaren utsedd

21-åriga Caroline Rosengren från Malmö vann Agerapriset 2013 och 100 000 kr.

Caroline var på väg hem när hon såg hur en kvinna blev misshandlad av en man. När gärningsmannen sprang från platsen ringde Caroline SOS alarm och följde efter mannen. Allt för att polisen skulle kunna gripa honom.

Caroline vittnade senare i rätten mot mannen som dömdes för misshandel och olaga hot till fyra månaders fängelse.

- Det är klart man ska hjälpa till om man kan, det är det minsta man kan göra, säger Caroline Rosengren.

Juryns motivering

”Vinnaren av priset på 100 000 kronor går till Caroline Rosengren som ensam tog upp jakten på en man som misshandlat en kvinna i Malmö. Genom att hon hela tiden höll kontakt med larmtjänst, såg hon till att gärningsmannen kunde gripas. Hon ställde också upp i rättegången och vittnade och mannen kunde senare dömas för misshandel och olaga hot till fängelse.”

Om Agerapriset

Agerapriset är ett nyinstiftat pris som tilldelas en person som vågar agera för sina medmänniskor. Bakom priset står Metro, TV 3:s Efterlyst och Stöldskyddsföreningen. Artisten Loreen stöttar priset och ingår i juryn. Allmänheten fick chansen att nominera kandidater och från över 1000 nomineringar valdes sedan fyra finalister ut. Vinnaren tilldelas 100 000 kr.