Antivåldsstipendiet 2010

Here 4 U - vinnare av Antivåldsstipendiet 2010

Organisationen Here 4 U i Västerås får Svenska Stöldskyddsföreningens Antivåldsstipendium på 100 000 kronor som delas ut i samarbete med Efterlyst. Dessutom delar Stöldskyddsföreningen ut ytterligare 100 000 till organisationen Akta Huvudet.

Antivåldsstipendiet delas ut för att främja goda initiativ som förebygger våld mellan unga.

Stipendiet instiftades våren 2010 och det hade kommit in totalt 40 förslag när nomineringstiden gick ut i mitten av september. Here 4 U är en organisation i Västerås som bygger på att unga i samverkan med samhället stödjer andra unga för att öka tryggheten genom att minska bland annat våld. Läs mer om Here 4 U på deras hemsida.

Juryns motivering

”Here 4 U bedöms att genom sitt strukturerade, långsiktiga arbetssätt, breda samverkan och upparbetade kanaler på ett effektivt sätt kunna nå och påverka ungdomars attityder till och kunskaper om våld. Arbetssättet bedöms också ha mycket god potential att spridas till andra kommuner i Sverige.”

100 000 kr till Akta Huvudet

Ytterligare 100 000 kronor delas ut ur Stöldskyddsföreningens ideella fond för att stödja en socioekonomisk analys som organisationen Akta huvudet ska genomföra för att mäta effekter av förebyggande arbete med våld mellan unga. Läs mer om Akta Huvudet på deras hemsida.