Fönster och altandörrar/fönsterdörrar är en av de vanligaste inbrottvägarna vid inbrott i villa, fritidshus samt lägenheter som ligger i markplan.
Certifierade lås, säkerhetsspanjolett och brytskydd är några av de åtgärder som försvårar för tjuven.

Lås till fönster

• Montera godkända fönsterlås på alla fönster som nås från marken (fyra meter från marken) eller där tjuven kan arbeta utan större risk för upptäckt.
  • Har du många fönster eller om du har fönster som du sällan öppnar kan du skruva igen dem.

Lås till altandörr

• Montera godkända lås på altandörrar och där tjuven kan arbeta utan större risk för upptäckt.
  • Altandörrens lås ska helst kompletteras med en säkerhetsspanjolett med hakregel och låsbart handtag.

OBS! Tänk även på i vilket skick fönstret eller fönsterdörren är! Ett fönster eller altandörr/fönsterdörr som är av äldre datum och/eller suttit oskyddat, utsatt för regn och sol, kan ha en bråkdel av ursprunglig hållfasthet kvar. Att montera ett certifierat fönsterlås med ett högt brytmotstånd på ett fönster, där fönsterkarmen bara har en bråkdel av ursprungligt brytmotstånd kvar, kan vara en dålig investering.

I dessa fall är det en bättre idé att investera i ett nytt fönster eller en ny fönsterdörr med integrerade och certifierade inbrottsskyddande produkter.

Med nya fönster/fönsterdörrar kan man, förutom ökat inbrottsskydd, även få en betydande påverkan på uppvärmningskostnaden och bullerdämpningen!

Grannsamverkan

Med Grannsamverkan minskar brottsligheten och ökar tryggheten i ditt bostadsområde.

Vind och källarförråd

Det är inte bara det vi har i bostaden som behöver skyddas. I våra vinds- och källarförråd finns ofta allt från sportutrustning och däck till barnvagnar och cyklar. Här kommer några säkerhetstips.

Säkerhet för fritidshuset

Att tänka över skyddet för fritidshus är extra viktigt, eftersom du inte alltid är där och kan ha koll. Läs våra tips på hur du behåller ditt fritidshus fritt från tjuvar.

Inbrottslarm och kameraövervakning

Numera finns det en mängd olika typer av inbrottslarm, många med kameraövervakning. Läs våra råd och tips innan du väljer vad som passar bäst för ditt hem.

Mer säkerhetsrådgivning