Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig, vilket du accepterar om du fortsätter.

Kan jag få ersättning vid bedrägerier?

Som konsument har du ett väldigt bra skydd i och med hemförsäkringen. De flesta kortutgivare ger dig också bra skydd om du skulle bli utsatt för bedrägeri.

Extraförsäkring mot id-kapningar – behövs det?

I de allra flesta fall är det onödigt. Din hemförsäkring och din kortutgivare ger dig redan ett motsvarande skydd.

Om du skulle ha tackat ja till en försäkring som du i efterhand inte vill ha, har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp, genom Distans- och hemförsäljningslagen. Det enda du behöver göra är att kontakta företaget och skriftligen meddela att du vill utnyttja din ångerrätt.

Distans- och hemförsäljningslagen gäller vid alla köp på distans som telefon, internet och postorder, och även vid hemförsäljning. Köpet måste ha genomförts inom Sverige. Om ett företag inte följer Distans- och hemförsäljningslagen kan du anmäla företaget till Konsumentverket.

Vad täcks av hemförsäkringen och kortutgivaren?

Här är exempel på skydd som du troligtvis redan har via din hemförsäkring och/eller kortutgivare, och som du därför inte behöver teckna en extraförsäkring för att få.

För att du ska vara på den säkra sidan, kontakta din kortutgivare, vanligtvis din bank, eller ditt försäkringsbolag, och kontrollera exakt vad som gäller för just dig och din tjänst.

Hemförsäkring

Din hemförsäkring täcker:

Om du vid överfall/rån blir bestulen på ditt kort som sedan används bedrägligt.Skador som gäller alla i hushållet.45 dagars reseskydd (hos vissa bolag 60 dagar).Rättsskydd, som ersätter kostnader för juridiskt ombud om du hamnar i tvist.

Ditt hemförsäkringsbolag erbjuder även:

Utökad reseförsäkring. Allriskförsäkring (drulleförsäkring).

Kortutgivare

Din kortutgivare ersätter:

  • Missbruk av ditt kort, om du har varit aktsam om kortuppgifter och koder.
  • Ingen självrisk.
  • All debitering på ditt kort, efter den tidpunkt som du spärrat kortet.

Din kortutgivare erbjuder:

  • Nödkontanter.
  • Utökad reseförsäkring.

Att tänka på med kort

Du är skyldig att hantera dina kontouppgifter med aktsamhet. Det innebär att du aldrig får lämna ifrån dig exempelvis dina inloggningsuppgifter.

Surfa säkert

Att surfa på nätet är smidigt och går snabbt. Lika snabbt kan det gå för bedragare att komma åt dina inloggningsuppgifter, om det vill sig illa. Här kommer råd om hur du skyddar dig.

 

Mer info

Bluffakturor

Bluffakturor är precis vad de låter som – en bluff. Det kan ibland vara svårt att veta om fakturan du fått är falsk eller inte. Här kommer råd kring hur du kan hantera situationen.

Mer info

Råd vid telefonförsäljning

Att du har två veckors ångerrätt, kan spärra ditt telefonnummer via NIX och aldrig ska lämna ut ditt kontonummer över telefon, är några tips vid telefonförsäljning. Här kommer fler.

Mer info