Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig, vilket du accepterar om du fortsätter.

Hantera telefonförsäljare

Telefonförsäljningar är säljsituationer som kan vara svåra att hantera på ett bra sätt. Har du blivit uppringd eller har du köpt något av en telefonförsäljare som du inte vill ha? Här kommer några praktiska råd om hur du kan agera på ett säkert sätt.

Ny lag - krävs skriftlig underskrift vid telefonförsäljning

Från och med 1 september 2018 krävs det en en digital eller skriflig signatur av köparen för att telefonförsäljare ska ingå avtal över telefon. Läs mer om den nya lagen på riksdagens hemsida.

Du måste inte lyssna

Det är du som bestämmer om du vill prata med personen som ringer dig. Om du inte alls är intresserad av att köpa något, säg exempelvis: "Jag är inte intresserad av det du säljer, tack för samtalet", och lägg på.

Lämna aldrig ut känsliga uppgifter via telefon

Seriösa företag och myndigheter ringer aldrig och ber om konto- eller kortuppgifter. Lämna därför aldrig ut dessa uppgifter via telefon. Om du får en sådan förfrågan, lägg på luren.

Du kan spärra ditt nummer med NIX

Du kan numera anmäla både fast telefon och mobiltelefon till NIX-telefon. Det är en ideell organisation som för register över de personer som inte vill ha obeställda samtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte. Att spärra sitt telefonnummer i NIX-telefons register kostar ingenting (förutom samtalsavgiften till spärrtelefonen).

Du har ångerrätt i 14 dagar

För all försäljning via internet, postorder, telefon- och hemförsäljning gäller Distans- och hemförsäljningslagen. Den viktigaste delen i lagen är att du som konsument ska bli informerad om ångerrätt, och att lagen ger dig rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Du behöver inte uppge något specifikt skäl till varför du vill ångra köpet. Det gäller alla köp inom Sverige. Inom EU kan ångerrätten i vissa fall vara något kortare.