Så skyddar du dig mot ID-bedrägerier

I oktober 2019 hade 22 000 identitetsbedrägerier anmälts till Polisen under året. Definitionen av identitetsbedrägeri är att en gärningsperson beställer varor eller tar lån i någon annan persons eller bolags namn. Vem som helst kan drabbas (medelåldern är 42 år) och konsekvenserna kan bli stora – men med hjälp av SSF:s tips löper du mycket mindre risk att utsättas.

1) Ha koll på bankkortet digitalt
Du kan enkelt stänga ditt bankkort för internethandel för att undvika att någon annan beställer saker på din bekostnad. Om du själv ska handla online går du bara in på din internet- eller telefonbank och öppnar kortet med ett enda klick. Därefter kan du enkelt stänga kortet igen på samma sätt.

2) Var uppmärksam
Om du får ett brev om att någon gjort en kreditupplysning på dig och du inte vet varför så är det läge att göra efterforskningar. Kontakta företaget som gjort kreditupplysningen direkt och kontrollera när, hur och varför den gjorts.

3) Spärra din adress för adressändring
Om en bedragare får tag på din identitet är det ingen konst för hen att göra en adressändring i ditt namn. Detta kan du enkelt förebygga genom att använda Skatteverkets tjänst för att spärra obehöriga adressändringar, vilket innebär att du bara kan byta adress genom e-legitimation. Aktivera även adresslåset på adressändring.se, för att se till att ingen eftersänder din post utan din vetskap.

4) Håll din post för dig själv
Trots att vi inte längre får så mycket post i pappersform består de brev som fortfarande skickas i stor utsträckning av fakturor, räkningar och bankpapper. Dessa innehåller ofta ditt personnummer och ska därför inte ligga öppna för en ID-bedragare som råkar ha vägarna förbi. Sätt lås på din brevlåda och montera en säkerhetsbrevlåda om du bor i lägenhet så att inga kuvert kan plockas upp genom att sticka in handen genom inkastet. Du kan även skaffa en digital brevlåda för myndighetspost.


5) Skaffa abonnemang hos SSF:s Spärrtjänst
Stöldskyddsföreningens spärrtjänst är mycket lätt att använda: Du registrerar alla dina kort, abonnemang och ID-handlingar i en säker databas. Blir du sedan bestulen eller tappar något av det ringer du bara ett enda samtal, när som helst på dygnet, och alla kort, abonnemang och ID-handlingar du registrerat spärras. Det finns ingen gräns för hur många kort eller telefoner du kan spärra, vilket gör att hela din familj kan registrera sig på samma abonnemang och enkelt få samma hjälp bara ett samtal bort om olyckan skulle vara framme.

Med Spärrtjänsten får du också support vid ID-stöld, hjälp med en bedrägerispärr och att spärra id-kort, spärra obehörig adressändring samt bestrida orättmätiga pengakrav.

Läs mer om Spärrtjänst och registrera dig här.