Hur kan vi hjälpa till?

Bedrägerier mot äldre har ökat med 180 % i april

2021 anmäldes 187 befogenhetsbedrägeri mot äldre under april månad. I april i år har denna siffra ökat med 180 % till 522 anmälningar. Brottsvinsterna enligt polisen ökade med 118 % mellan 2020 och 2021 och uppgick till 340 miljoner kronor 2021. Med ökningen av anmälningar hittills i år kan vi förvänta oss närmare en fördubbling av brottsvinster under 2022.

Äldre herre pratar i telefon.

Den här typen av bedrägerier mot äldre genomförs ofta genom så kallad vishing, när någon ringer upp det tilltänkta offret och försöker lura till sig tillträde till någons bostad, inloggningsuppgifter eller annan känslig information för att tömma konton, genom att utge sig vara från exempelvis polispersonal, sjukvårdspersonal eller banktjänsteman.

De som ringer upp är oftast väldigt förslagna och duktiga på att dupera människor men en varningssignal är exempelvis när man frågar efter personliga uppgifter eller bankkoder. Banker och andra jobbar inte på det sättet och då ska du direkt lägga på luren,

säger Paul Pintér, Rådgivare mot digitala brott på SSF Stöldskyddsföreningen.

Via säkerhetskollen.se kommer det in information till SSF om att ett vanligt förekommande sätt just nu är att man blir uppringd av personer som påstår att det har gjorts stora transaktioner från den uppringdes konto och man vill hjälpa till att få tillbaka pengarna. I slutändan är man ute efter att få tillgång till dina uppgifter eller konto i slutändan. Ett annat vanligt bedrägerisätt just nu är också sms som lockar en person till att klicka på en länk i mobiltelefonen

Att drabbas av ett vishing-bedrägeri kan bli kostsamt rent ekonomiskt men även skapa skamkänslor för att man känner sig dum av att ha blivit lurad. Om du blir drabbad så ska du alltid polisanmäla. Det är också bra att kolla på säkerhetskollen.se eller prata med någon i din närhet om vad du har råkat ut för,

fortsätter Paul Pintér.

Här är våra tips för att minska risken för att bli lurad när någon ringer.
• Lämna aldrig dina personliga uppgifter, lösenord eller koder till andra
• Logga aldrig in med ditt BankID på uppmaning från någon annan
• Kontrollring till bank, polis eller sjukvård om du är osäker på vem du pratat med
• Kontakta omedelbart din bank om du tror du blivit lurad på bankuppgifter
• Är du osäker på vem som besöker dig så begär legitimation
• Polisanmäl alltid om du upplever att någon ringt upp dig och försöker lura dig

säkerhetskollen.se kan du läsa mer om den här typen av bedrägerier.