Om SSF

Vår kunskap ger trygghet

SSF Stöldskyddsföreningen har arbetat med säkerhetsfrågor sedan 1934 och har byggt upp en unik erfarenhet och kompetens inom säkerhetsområdet. Vår vision – att skapa ett tryggare samhälle – är ett fundament för vår verksamhet.

SSF verkar genom brottsförebyggande arbete, informationsspridning och opinionsbildning. Verksamheten är unik i sitt slag, både genom sin bredd inom säkerhetsområdet och genom sitt oberoende.

Det skapar extra trygghet för den som vänder sig till oss. Att vårt arbete drivs utan vinstsyfte är en garanti för att råd och budskap är till för användarens bästa.

För att säkerställa vår ideella verksamhet är vi beroende av en stabil och långsiktig lönsamhet. Det överskott som genereras av våra tjänster, t ex Nyckelbrickan, Spärrtjänst och våra utbildningar återinvesteras i den ideella verksamheten. Det innebär att alla som använder någon av SSF:s tjänster indirekt stöder vår verksamhet.

Våra kunder och samarbetspartners har i SSF en stark och pålitlig partner och leverantör inom säkerhetsområdet.

Information och attitydpåverkan förebygger brott

Att arbeta brottsförebyggande handlar mycket om att förändra attityder, vilket är en av SSF:s främsta uppgifter.

En del i det arbetet genomför vi löpande genom attitydundersökningar inom olika aktuella områden. Vi har bl a undersökt attityder till kameraövervakning och attityder till häleri. Utifrån de resultat vi får, arbetar vi med opinionsbildning och informationskampanjer. Utöver det erbjuder vi också kostnadsfri telefonrådgivning till allmänhet och organisationer.

SSF är även en av de drivande parterna i Grannsamverkan som ger mätbar effekt på brottslighet i bostadsområden.

SSF medverkar också i en rad påverkansgrupper, såväl nationellt som internationellt, för att driva frågor kring säkerhetsnivåer, standards etc. Runt om i landet arbetar våra nio lokalstyrelser, utifrån lokala problemställningar, ideellt med olika brottsförebyggande projekt.