Inför resan

Publicerad: juli 16, 2019 (Senast uppdaterad december 14, 2023)

Vi tipsar om en säker semester, allt från enkla tips i vardagen för att skydda dina värdesaker och hem, till var du bör tänka på innan och under din semesterresa.

Minimera risken för obehagliga överraskningar

Det är härligt att resa – att upptäcka nya, spännande platser och få fina semesterupplevelser. Innan du reser, minimera risken för obehagliga semesterminnen genom att skydda hemmet mot inbrott, och dina värdesaker under själva resan.

Den Demoskopundersökning SSF Stöldskyddsföreningen låtit gör för att bland annat se hur vi beter oss när vi reser bort visar att 25 % av befolkningen är oroliga för inbrott när det åker på semester. Så många som 70 % av oss vidtar olika åtgärder när det är dags att resa bort för att minska oron. Vanligast är att vi pratar med våra grannar för att be dem hålla ett öga på hemmet samt tömma brevlådan åt oss. Detta tyder på en aktiv Grannsamverkan, vilket är bra.

Samma undersökning visar att nästan hälften, gömmer sina värdesaker någonstans i hemmet när de reser bort i tron att sakerna inte ska hittas av tjuven vid ett eventuellt inbrott. De flesta tjuvar vet var de kan hitta gömda värdesaker så tyvärr finns inga säkra ställen som tjuven inte hittar om du får inbrott.

Tänk därför på det här inför resan

• Ni har väl Grannsamverkan! Om inte så starta Grannsamverkan med dina grannar. Hinner ni inte, säg till dina grannar att du ska resa bort. Då kan de hålla ett vakande öga på ditt hem.
• När du bokar boende utan resebyrå, betala inte i förskott utan att ha Googlat runt och sett vad andra sagt om uthyraren/hotellet, använd säkra betalningssätt som tex. Paypal.
• Ha lås på din brevlåda så att obehöriga inte kan ta din post eller ser att du inte här hemma. Om du är borta en längre tid, be någon att tömma brevlådan.
• Städa inte innan du åker. Lämna lite disk och låt saker ligga framme så tjuven tror att du är hemma.
• Installera timer på några lampor som tänds och släcks.
• Förvara trädgårdsredskap och stegar inomhus eller i låst förråd, så att tjuven inte kan använda dem för att bryta sig in hos dig eller dina grannar. Märk dina trädgårdsredskap med MärkDNA så blir de dessutom mindre stöldbegärliga.
• Installera ett värdeskåp och förvara dina värdesaker där, exempelvis pass, smycken, klockor.

Kontrollera försäkringar och viktiga nummer

• Kontrollera vad din hemförsäkring täcker. Du kan också ha extra reseskydd om du betalar din resa med kort. Eventuellt kan det vara klokt att lägga till en extra reseförsäkring.
• Lägg in viktiga telefonnummer i telefonen, ett så kallat ICE-nummer. Genom att lägga in ett telefonnummer till närmast anhörig i sin mobiltelefon, under rubriken ICE (In Case of Emergency), kan räddnings- och sjukvårdspersonal snabbt se vem som bör kontaktas när olyckan eller den akuta sjukdomen inträffar.
• Lägg in spärrnummer för alla dina kort. Då kan du spärra dina kort om olyckan skulle vara framme.

Rekommenderade guider