Så säkrar du din bilnyckel

En borttappad bilnyckel kan bli en dyr historia. Om du skulle bli av med en bilnyckel kan slutsumman för att ersätta den landa på mellan 3 000 och 10 000 kronor. Anledningen till det saftiga priset är att hela bilens låssystem måste omprogrammeras och det alltså inte räcker med att fixa en ny nyckel.

Här kommer några enkla tips på bästa sätten att hålla reda på nycklarna:

1) Skaffa en nyckelbricka
Tack vare Stöldskyddsföreningens nyckelbricka hittar tusentals borttappade nycklar tillbaka sina ägare varje år. Du köper en nyckelbricka med ett unikt nummer som du registrerar hos SSF tillsammans med dina personuppgifter. Om din bilnyckel, eller annan nyckelknippa, skulle komma på villovägar och bli upphittad kan både Stöldskyddsföreningen och Polisen söka i sina register, se att nyckeln tillhör dig, och kontakta dig direkt. SSF betalar sedan ut hittelön till den som lämnat in nyckeln!

2) Förvara bilnyckeln på ett oväntat ställe
Att lägga nycklarna i hallen känns så självklart att vi inte ens reflekterar över hur enkelt en tjuv kan komma åt dem där. Om någon bryter sig in genom dörren behöver de oftast inte ta mer än två steg innan de hittar något av det mest värdefulla: Nycklarna! Både nyckelknippa- och bilnyckel mår därför bra av att förvaras på ett ställe som inte är rakt innanför ytterdörren.

3) Blockera signalerna från nyckeln
Förutom att hallen är en så enkel plats för tjuvarna att hitta dina nycklar på är det även direkt osäkert att förvara din bilnyckel på hallbyrån. Bilens låssystem öppnar sig nämligen när den känner av att nyckeln finns inom en viss radie, vilket den enkelt gör om du har den liggandes öppet rakt innanför dörren. Lägg därför nyckeln i en plåtburk i köket eller sovrummet, där den inte bara är svårhittad utan också blockeras från att skicka ut signaler till bilen.

Läs mer om nyckelbrickan och köp den här.