Telefonbedrägerier

Publicerad: juni 27, 2019 (Senast uppdaterad januari 26, 2021)

Bedrägerier via falska telefonsamtal ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller uppmanas logga in på sin bank. Bedragare riktar ofta in sig på äldre personer och andra utsatta grupper.

Bedrägerier via falska telefonsamtal ökar. Många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller uppmanas logga in på sin bank. Bedragare riktar ofta in sig på äldre personer och men målgruppen för den här typen av brott blir allt yngre.

Det är vanligt att bedragare utger sig för att ringa från banken, ett företag eller en myndighet. En bedragare är skicklig i det sociala samspelet och har kanske även tagit reda på personlig information om dig för att verka trovärdig. Bakom bedrägerierna står ofta kriminella nätverk. Var därför alltid skeptisk när någon okänd ringer så du inte råkar illa ut. Ta del av filmer och polisens tips för att skydda dig och lämna aldrig ut personlig information.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägeri

• Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
• Använd aldrig din bankdosa eller BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om detta via telefon.
• Om du blir osäker på vem uppringaren är, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
• Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
• Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Ladda ner Polisens flyers om telefonbedrägerier

Varning för samtal (information på svenska)
Warning about fake telephone calls (information in English)
Warning about fake telephone calls (information in Arabic)
Warning about fake telephone calls (information in Somali)

Hantera telefonförsäljare

Telefonförsäljningar är säljsituationer som kan vara svåra att hantera på ett bra sätt. Har du blivit uppringd eller har du köpt något av en telefonförsäljare som du inte vill ha? Här kommer några praktiska råd om hur du kan agera på ett säkert sätt.

Ny lag – krävs skriftlig underskrift vid telefonförsäljning

Från och med 1 september 2018 krävs det en en digital eller skriftlig signatur av köparen för att telefonförsäljare ska ingå avtal över telefon. Läs mer om den nya lagen på riksdagens hemsida.

Du måste inte lyssna

Det är du som bestämmer om du vill prata med personen som ringer dig. Om du inte alls är intresserad av att köpa något, säg exempelvis: ”Jag är inte intresserad av det du säljer, tack för samtalet”, och lägg på.

Lämna aldrig ut känsliga uppgifter via telefon

Seriösa företag och myndigheter ringer aldrig och ber om konto- eller kortuppgifter. Lämna därför aldrig ut dessa uppgifter via telefon. Om du får en sådan förfrågan, lägg på luren.

Du kan spärra ditt nummer med NIX

Du kan numera anmäla både fast telefon och mobiltelefon till NIX-telefon. Det är en ideell organisation som för register över de personer som inte vill ha obeställda samtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte. Att spärra sitt telefonnummer i NIX-telefons register kostar ingenting (förutom samtalsavgiften till spärrtelefonen).

Du har ångerrätt i 14 dagar

För all försäljning via internet, postorder, telefon- och hemförsäljning gäller Distans- och hemförsäljningslagen. Den viktigaste delen i lagen är att du som konsument ska bli informerad om ångerrätt, och att lagen ger dig rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Du behöver inte uppge något specifikt skäl till varför du vill ångra köpet. Det gäller alla köp inom Sverige. Inom EU kan ångerrätten i vissa fall vara något kortare.

Rekommenderade guider