ID-kapning

Håll koll på dina id-handlingar och var noga med vem du ger känsliga uppgifter till. I vårt digitala samhälle är det viktigare än någonsin att vara mån om och jobba förebyggande mot id-kapning.

Ett av våra vanligaste bedrägerier i Sverige är Identitetsbedrägeri eller ID-kapning som det ofta kallas. Vid ID-kapning köper gärningspersonen olovligen en vara/tjänst eller tar ett lån, eller liknande, med någon annans identitet (exempelvis namn eller personnummer).

De flesta banker och företag med betallösningar erbjuder åtgärder du kan vidta för att försvåra för bedragaren. Till exempel kan du om du använder Klarna appen gå in på din profil och under ”Inställningar” trycka på ”Data och säkerhet” vidare till ”BankID vid köp” för att aktivera att BankID ska användas vid varje köp som görs med Klarna. På så sätt minskar du risken att bli utsatt för att någon köper varor med hjälp av endast ditt personnummer.

Tecken på att du kan ha blivit utsatt

  • Du får fakturor på olika varor som du inte har beställt
  • Mobilabonnemang tecknas i ditt namn
  • Du får en kopia på en kreditupplysning i ditt namn
  • Post saknas eller ingen post överhuvudtaget

Så här går det till

Ett tillvägagångssätt för bedragaren är att använda sig av ditt personnummer. Du behöver inte bli bestulen på din ID-handling för att din identitet ska kunna stjälas. Enligt personuppgiftslagen är ditt personnummer offentligt och det är inte speciellt svårt att få tag på. Bedragarna använder sedan ditt personnummer för att teckna abonnemang, beställa varor på nätet eller kontokort i ditt namn.

Nu finns det mycket att tänka – som bästa tips! Kom ihåg att ID-handlingar är värdehandlingar. Om de kommer i orätta händer kan de göra stor skada. Om du förlorar en id-handling ska du förlustanmäla den på en gång, för att undvika id-stöld.

Om du får en kopia på en kreditupplysning, kolla noga att informationen i den stämmer. Har du sökt lån, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang? Om inte, ta omedelbar kontakt med företaget som begärt ut kreditupplysningen och bestrid att du sökt krediten.

Sätt e-legitimationsspärr på din adressändring

I många id-kapningar förekommer adressändring av den kapades adress. Skatteverket har en tjänst där du i förebyggande syfte kan sätta en spärr på din adressändring så att den endast kan ändras om du identifierar dig med din e-legitimation. Här hittar du tjänsten.

Även Svensk Adressändring har lanserat tjänsten Adresslåset som gör det möjligt att sätta en spärr på din postadressändring med hjälp av BankID. Spärren kostar inget och gäller för beställningar av Svensk Adressändrings tjänster. Här hittar du tjänsten. Du kan också aktivera notiser på mobilt Bank-ID, det försvårar för bedragaren.

Bevaka din kreditinformation

Några av de största kreditupplysningsföretag, bl.a. Bisnode och UC, har bevakningstjänster som meddelar dig när något förändras i din kreditinformation. Det kan handla om exempelvis adressändringar, fastighetsinnehav, låneansökningar och liknande. Du får dock bara information om de förfrågningar som har inkommit till det aktuella kreditupplysningsföretaget ifråga.

Begär att få post från myndigheter och företag digitalt!

Genom Skatteverkets tjänst Mina meddelanden kan du få viktig post från myndigheter digitalt. Läs mer om tjänsten på minameddelanden.se. Det finns även tjänster där du kan få digital post från både myndigheter och företag. Båda tjänsterna kräver att du identifierar dig med bank-id vilket gör det lättare för dig att komma åt dina uppgifter, men svårare för eventuella ID-kapare. Dessutom slipper du slänga post med känsliga uppgifter i soporna.

Kasta inte personlig information i soporna

Brev och papper som innehåller personlig information med exempelvis ditt personnummer eller kontonummer ska du aldrig kasta i soporna eller i tidningsinsamlingen – strimla eller bränn!

Lås på postlåda eller postfack

Se till så att obehöriga inte kan komma åt din post, vare sig du bor i villa eller i flerfamiljshus. Varför är det viktigt? Det kan ju vara så att du beställer exempelvis körkort, id-handlingar, som du inte vill att någon ska ta. Därför är det viktigt att ha lås på brevlådan.

BankID-kapning

BankID-kapning, är en annan metod. Det vanligaste sättet är att bedragaren ringer och låtsas vara från banken och uppmanar dig att slå in dina bankidkoder för att identifiera dig, genom dessa koder så godkänner du omedvetet skapandet av ett nytt bank-id. Lämna aldrig ut dina koder till ditt BankID utan att kontrollerat att mottagaren är den rätta. Om du får ett samtal, mail eller sms där du uppmanas att lämna ut ditt BankID, kontakta alltid avsändaren om ärendet. Det är nämligen väldigt ovanligt att myndigheter, banker eller företag kontaktar dig för att lämna ut den typen av uppgifter. Dina lösenord, koder och inloggningsuppgifter är enbart dina!

Kan jag få ersättning vid bedrägerier?

Som konsument har du ett väldigt bra skydd i och med hemförsäkringen. De flesta kortutgivare ger dig också bra skydd om du skulle bli utsatt för bedrägeri.

Extraförsäkring mot id-kapningar – behövs det?

I de allra flesta fall är det onödigt. Din hemförsäkring och din kortutgivare ger dig redan ett motsvarande skydd.

Om du skulle ha tackat ja till en försäkring som du i efterhand inte vill ha, har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp, genom Distans- och hemförsäljningslagen. Det enda du behöver göra är att kontakta företaget och skriftligen meddela att du vill utnyttja din ångerrätt.
Distans- och hemförsäljningslagen gäller vid alla köp på distans som telefon, internet och postorder, och även vid hemförsäljning. Köpet måste ha genomförts inom Sverige. Om ett företag inte följer Distans- och hemförsäljningslagen kan du anmäla företaget till Konsumentverket.

Vad täcks av hemförsäkringen och kortutgivaren?

Här är exempel på skydd som du troligtvis redan har via din hemförsäkring och/eller kortutgivare, och som du därför inte behöver teckna en extraförsäkring för att få.
För att du ska vara på den säkra sidan, kontakta din kortutgivare, vanligtvis din bank, eller ditt försäkringsbolag, och kontrollera exakt vad som gäller för just dig och din tjänst.

Din hemförsäkring täcker:
Om du vid överfall/rån blir bestulen på ditt kort som sedan används bedrägligt.Skador som gäller alla i hushållet.45 dagars reseskydd (hos vissa bolag 60 dagar).Rättsskydd, som ersätter kostnader för juridiskt ombud om du hamnar i tvist.

Ditt hemförsäkringsbolag erbjuder även:
Utökad reseförsäkring. Allriskförsäkring (drulleförsäkring).

Kortutgivare
Din kortutgivare ersätter:
• Missbruk av ditt kort, om du har varit aktsam om kortuppgifter och koder.
• Ingen självrisk.
• All debitering på ditt kort, efter den tidpunkt som du spärrat kortet.

Din kortutgivare erbjuder:
• Nödkontanter.
• Utökad reseförsäkring.

Att tänka på med kort
Du är skyldig att hantera dina kontouppgifter med aktsamhet. Det innebär att du aldrig får lämna ifrån dig exempelvis dina inloggningsuppgifter.

Checklista för dig som blivit utsatt

Har du blivit utsatt för ett bedrägeribrott? Har någon olovligen sökt lån/kredit, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang i ditt namn? Vänta inte, agera med en gång!

1. Bestrid handlingen

Hör av dig till företaget ifråga och bestrida att det är du som har köpt varan, sökt krediten eller tecknat abonnemanget.

2. Polisanmäl!

Ring 114 14 eller gå in på närmaste polisstation och gör en polisanmälan.

3. Spärra ditt personnummer

Kontakta kreditupplysningsföretagen och lås ditt personnummer för kreditupplysningar.

De största kreditupplysningsföretagen är:
UC Tel. 08-670 90 00
Bisnode Tel. 08-558 059 00
Syna Tel. 040-258 500
Creditsafe Tel. 031-725 50 00
Decidas Tel. 031-730 67 00

4. Kontakta din bank

Kolla dina konton, krediter och kort så att inga oförutsedda händelser har skett. I så fall spärra dina kort.

5. Kontakta Skatteverket

Ring tel. 0771-567567 och kolla din folkbokföringsadress. Någon obehörig kan ha ändrat den utan din vetskap.

6. Kontakta Svensk Adressändring

Ring tel. 0771-97 98 99 och kolla att ingen eftersänt din post på felaktiga grunder.

7. Kontakta ditt försäkringsbolag

De flesta försäkringsbolags hemförsäkring ingår ofta id-stöld.

Stulen eller borttappad id-handling?
Anmäl direkt!

Har du blivit bestulen på eller förlorat id-handlingar; körkort, pass eller id-kort?
Anmäl förlusten direkt!

Så här gör du

Körkort
• Anmäl ditt förlorade körkort till Transportstyrelsen
• Stulet körkort ska även polisanmälas

Pass/nationellt id-kort
Polisanmäl
• Spärra det förlorade kortet hos den organisation som utfärdat id-kortet.

ID-kort

• Spärra det förlorade kortet hos den organisation som utfärdat id-kortet.
• Stulet id-kort måste även polisanmälas.

Förlustanmälan hos kreditupplysningsföretag
När du förlustanmäler en stulen eller förlorad id-handling hos ett kreditupplysningsföretag noteras det i din kreditupplysningsinformation. Företag som har begärt ut en kreditupplysning på dig kan på så vis se att en obehörig person använder sig av din förlorade id-handling.

Tänk på att det bara noteras i kreditupplysningar från det kreditupplysningsföretag som du har förlustanmält hos.

De fem största kreditupplysningsföretagen

UC. Tel. 0900-101 2 030 (95 kr/förlustanmälan)
Bisnode. Tel. 08-519 013 60
Creditsafe. Tel. 031- 725 50 00
Business Check. Tel. 031-751 06 20
Syna. Tel. 040-25 85 00

Kom ihåg! Spärra alltid ditt konto/kreditkort omedelbart vid förlust! Skaffa och använd dig av SSF Spärrtjänst, så ringer du bara ett enda samtal för att spärra alla dina kort.

Rekomenderade guider