Tomas Devenyi: Säkerhetsskydd är viktigare nu än någonsin

Frågan om säkerhetsskydd har aldrig slutat vara aktuell. Tvärtom är den mer brännande än någonsin med Rysslands invasion av Ukraina, ett allvarligt säkerhetspolitiskt läge som följd, ökat spioneri och risk för cyberangrepp. Hänger din verksamhet med när omvärlden förändras?

Att inte bedriva ett systematiskt säkerhetsskyddsarbete och hålla kunskaperna uppdaterade kan bli kostsamt, både ekonomiskt och ur varumärkessynpunkt. Det menar Tomas Devenyi, säkerhetsexpert på Ancoris Security och mångårig kursledare hos SSF Stöldskyddsföreningen.

– Utbildning är nyckeln för att lyckas med säkerhetsarbetet. Om du sitter i ledningen eller är ansvarig för säkerheten i din verksamhet ställs allt större krav på dig att vara medveten om säkerhetsskydd och vad som gäller för din verksamhet.

Många brister i säkerhetsskyddet

Trots detta finns stora brister hos många verksamheter. Ett aktuellt exempel är Telenor som i november förra året anklagades för att ha brustit i säkerhetsprövning av personal, vilket bland annat Dagens Nyheter rapporterat om. Bristerna bedöms ha varit så allvarliga att det kan ha äventyrat Sveriges säkerhet.

– Min uppfattning är att det fortfarande råder en hel del missförstånd och ibland en ren okunskap kring vad en säkerhetsprövning egentligen innebär och hur en sådan ska genomföras. Här behövs ett kunskapslyft, säger Tomas.

Även inom myndigheter finns brister, vilket blev tydligt när två bröder nyligen åtalades misstänkta för grovt spioneri. Den äldre brodern ska ha arbetet inom bland annat Säpo och Försvarets militära underrättelse- och säkerhetstjänst (MUST) och under tiden sålt topphemlig information till .

– Med andra ord finns en reell hotbild mot Sverige. Det handlar inte enbart om oerfarna enskilda verksamhetsutövare, problematiken berör även myndigheter och tillsynsmyndigheter, fortsätter Tomas.

Alla måste dra sitt strå till stacken

Just nu pågår Folk och försvars årliga konferens med stor medial uppmärksamhet. En viktig nyhet är att landets totalförsvarsförmåga ska stärkas genom att återaktivera civilplikten.

– Det är en viktig signal på att man börjar inse att alla måste dra sitt strå till stacken och att ansvaret för Sveriges säkerhet inte enbart vilar på några få individer. Det är en medborgerlig skyldighet att ha koll på frågorna, säger Tomas.

Oavsett typ av verksamhet är det viktigt att ha förståelse för Säkerhetsskyddslagen, vilka krav den ställer samt tillräcklig kunskap för att upptäcka avvikelser, reagera på omvärlden och förstå när saker inte är som de ska, avslutar Tomas Devenyi.

– Även om ens verksamhet inte omfattas juridiskt behöver alla lära sig om frågorna. Ingen verksamhet, myndighet eller kommun vill bli uthängd för att strunta i Sveriges säkerhet.

Behöver din verksamhet utbilda er eller uppdatera kunskaperna inom säkerhetsskydd eller säkerhetsprövning? Läs mer och anmäl er verksamhet till våra utbildningar.

Platserna går åt snabbt så vänta inte med er anmälan!