Bluff-sms kommer som ett brev på posten efter Black Week

Reorna på e-handelssajter har avlöst varandra i över en månad och julhandeln på nätet fortsätter i några veckor till. Med ökad e-handel ökar även mängden av ovälkomna bluff-sms om påstådda leveranser från fraktbolag. Det rör sig om miljontals bluff-sms om falska paketleveranser varje år som teleoperatörerna gör sitt bästa för att blockera. Historiskt sett ökar dessa bluff-sms som mest i slutet av året.

Varje år vid denna tid syns en ökning av bluff-sms kopplat till leveranser från bedragare som bland annat vill komma åt våra kortuppgifter. Tyvärr klickar många på dessa länkar i ivern att få det beställda paketet eller utav ren nyfikenhet kring vad det kan vara för leverans, trots att många vet om att de inte har beställt något.

Exempel på falska sms.

– Bedragarna drar nytta av att vi fram till jul beställer mycket på nätet och hoppas på att vi inte har full koll på alla leveranser. Får du ett sms där någon önskar betalning för något eller vill att du ska ladda ner något, kontakta företaget ifråga direkt och dubbelkolla att det stämmer, säger Paul Pintér, Rådgivare mot digitala brott vid SSF Stöldskyddsföreningen.

Bedragarna blir bättre och bättre på att lura människor. När du klickar på en länk i ett bluff-sms gällande en leverans hamnar du ofta på en hemsida som ser ut att vara en legitim hemsida, där avsändaren antingen vill ha betalt för frakten, alternativt att du som mottagare ska ladda ner ett program för att kunna följa försändelsen. Genom program kan bedragare samla in känsliga och privata uppgifter för att senare använda i syfte att begå bedrägerier.

Tips som kan skydda mot bluff-sms om leveranser

• Har du inte beställt en leverans? Radera sms:et direkt.
  • Klicka aldrig på länkar om du inte är helt säker på avsändaren av sms:et.
  • Kontakta försäljningsstället eller fraktbolaget direkt om du har frågor om din leverans.
  • Ha alltid ditt kort låst för internet- och utlandsbetalning.
  • Inser du att du gjort en felaktig kortbetalning? Ta kontakt med din bank direkt.

säkerhetskollen.se kan du läsa mer om hur du handlar säkert.