Därför får jag inte tillbaka mina stulna saker

Enligt SSF Stöldskyddsföreningens senaste Demoskopunderökning uppger var femte hushåll att de har utsatts för inbrott. 40 % har någon gång fått sin cykel stulen och 15% uppger att de fått bildelar stulna från sin bil. Ändå har färre än 5 % på något sätt märkt sina ägodelar vilket binder tjuven till brottet och ökar möjligheten att få tillbaka sina saker.

Våra hem är fyllda med värdefulla, och stöldbegärliga saker och det som stjäls mest är smycken, klockor, kontanter, datorer (surfplattor, laptops), mobiler, kameror och TV tillbehör så som Xbox, PlayStation och Apple TV.  Allt detta förutom kontanter går utmärkt att märka. Under årets första tre kvartal ökade dessutom de anmälda cykeldelsstölderna i Sverige med 45 % jämfört med förra året. Vad gäller de cykeldelar som stjäls ligger batterier till elcyklar på topp. Men även hjul och sadlar är attraktiva för tjuven likväl som hjälmar som spänts fast på cykeln. Dessa föremål går även de alldeles utmärkt att märka.

Att uppmana till att märka sina värdesaker är inget nytt för SSF. Många känner igen SSF:s öga från kampanjen ”Operation märkning” på 70-talet, då var det gravyrpenna som gällde nu är det DNA-märkning.

Lina Nilsson rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen.

Genom att använda DNA-märkning får du en märkning som ökar din chans att få tillbaka dina saker. Märkningen är enkel och smidig att använda, och näst intill omöjlig att ta bort. Den är dessutom spårbar för polis världen över.

För mer information kontakta:

Lina Nilsson, Rådgivningsexpert, SSF Stöldskyddsföreningen, 070-981 65 72, [email protected]