fbpx

Hur kan vi hjälpa till?

Dataintrång mot sociala medier och e-tjänster har ökat kraftigt

Under 2021 anmäldes 5 500 dataintrång mot sociala medier och e-tjänster. Jämför man sista halvåret 2020 med sista halvåret 2021 så är ökningen i landet 44%. Samtliga regioner i Sverige hade en ökning om man jämför med året innan, se bilaga statistik.

Det vi sett det senaste året är att sociala medierna till stor del tagit över scenen som mötesplats, både för privatpersoner och företag. Det här utnyttjas av bedragare som kapar privata konton och företagskonton för att sedan lura folk och företag på pengar och annan känslig information. 

Idag, den 8 februari, är det “Safer Internet Day” och vi passar på att påminna om hur man agerar säkert online.

– Skydda dina konton genom att använda säkerhetsåtgärder som exempelvis tvåfaktorsinloggning. Sedan så ska du självklart inte klicka på okända länkar som kan förekomma i sociala medier, mejl och sms

säger Paul Pintér, Rådgivare mot digitala brott vid SSF Stöldskyddsföreningen.

Att kunna skilja falska konton från andra är inte helt enkelt, men det finns saker att vara uppmärksam på när meddelandet handlar om att:

  • Jag är i knipa behöver ett snabblån
  • Jag behöver låna dina inloggningskoder till bankdosan min är trasig
  • Samla in pengar till behövande
  • Jag vill ha ditt telefonnummer
  • Jag vill att du ska skicka verifikationskoden som du har fått 

Konsekvenserna av dessa intrång är att både privatpersoner och företag bland annat kan bli utsatta för bedrägeri.

Här är SSF tips för att undvika dataintrång

  • Ha starka och unika lösenord för varje socialt media konto eller e-tjänst, helst en lösenordsfras 
  • Lämna aldrig ut några privata uppgifter till någon annan.
  • Använd om möjligt en lösenordshanterare
  • Aktivera tvåfaktorinloggning där det går
  • Klicka aldrig på några länkar som du är osäker på
  • Tacka inte ja till okända personers vänförfrågan utan att ha gjort en gedigen research kring personen ifråga.
  • Logga ut från sociala medier när du inte använder dem
  • Kontrollera alltid suspekta meddelanden som kommer från ”vänner”