Ditt kort kapas av internationella bedragare – så här skyddar du dig!

2019-08-28

Med första halvåret 2019 bakom oss kan konstateras att kortbedrägerierna fortfarande är den största brottstypen inom anmälda bedrägerier. Och det är kortbedrägerier med internationell koppling och utan det fysiska kortet som utgör den största delen.

Antalet anmälda kortbedrägerier i år ligger hittills på ungefär samma nivå som 2018, runt 143 000 mellan januari och juli. Det som är intressant är att det är fem gånger vanligare att det är kortuppgifterna och inte det fysiska kortet som sådan som används vid bedrägerierna. Det är dessutom så att kortbedrägeriet utan fysiskt kort i 80% av fallen har en internationell koppling.

– Dessa siffror ger oss kunskap om hur vi måste bete oss och visar verkligen på hur viktigt det är att ha sitt kort spärrat för internet och utlandshandel när man inte använder det för dessa saker, säger Lina Nilsson rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen.

Det vanligaste är att nätbedragaren kommer över kortuppgifter på nätet vid näthandel. Den mänskliga faktorn är fortfarande stor när det gäller vilka som utsätts. För att minska risken att utsättas och för att minimera skadorna om du skulle bli av med att dina kortuppgifter finns det en hel del att tänka på.

Stöldskyddsföreningens tips:

• Ha alltid ditt kort spärrat för internet och utlandshandel när du inte använder kortet för dessa ändamål.
  • Försäkra dig om att sidan som du handlar på är ”säker”. Det bästa sättet är att googla runt och se vad andra har skrivit om webbutiken och handla på sidor som erbjuder 3D-secure betalning.
  • Spara inte dina kortuppgifter på shoppingsidor och appar när du checkar ut. Blir sidorna hackade kan bedragaren få tag på dina kortuppgifter.
  • Ha ett speciellt shoppingkort som du bara använder när du nätshoppar. Dit för du över den mängd pengar som du behöver för det aktuella köpet.
  • Skulle du få hem en vara eller tjänst som du inte har beställt ska du direkt kontakta företaget och bestrida fakturan då detta kan vara ett tecken på bedrägeri.

SSF Säkerhetsguide för att skydda sig mot kortbedrägerier