Telefonförsäljare utgav sig för att vara från Stöldskyddsföreningen

Usecurity dömdes av Patent- och marknadsdomstolen att betala marknadsstörningsavgift på 360 000 kronor. Om de inte ändrar sina försäljningsmetoder hotas de dessutom av ett vite på ytterligare 2,5 miljoner kronor.

Usecurity har ägnat sig åt telefonförsäljning av nyckelbrickor där de utgett sig för att vara från Stöldskyddsföreningen. De har främst riktat in sig på äldre och påstått att deras nyckelbrickor är i behov av att bytas ut. På så sätt har de vilselett många konsumenter som aldrig förstått att det handlat om nya abonnemang. Företaget har nu dömts i Patent- och marknadsdomstolen, bland annat efter de uppgifter Stöldskyddsföreningen lämnat.

Konsumentverket har fått in 145 anmälningar mot företaget och vi på SSF har fått förfrågningar från över 1 000 personer som drabbats.

Jag tycker att det är extra fult gjort av företaget att rikta in sig på äldre konsumenter och lura dem att tro att deras nyckelbrickor behöver bytas ut, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, i ett pressmeddelande.