Miljoner lösenord läckta – så skyddar du dig

Testa din egen mejladress på vår sajt Säkerhetskollen.

Nyhetsrubrikerna har avlöst varandra under de senaste dagarna om den enorma dataläckan där över 70 miljoner lösenord har spridits. Om du är orolig för att du drabbats finns det åtgärder du kan vidta för att bli säkrare och skydda dina konton.

Miljontals inloggningsuppgifter till tjänster såsom Netflix, Facebook och Pay Pal har läckt i en enorm lösenordsläcka, rapporterar bland annat Sveriges Radio och SVT Nyheter.

Hur vet jag om jag är drabbad?

En fråga som många ställer sig just nu är om deras uppgifter är läckta, särskilt eftersom så många svenskar verkar ha blivit drabbade. På vår sajt Säkerhetskollen har vi ett verktyg som hjälper dig att kontrollera om din e-postadress har läckt: Testa om din e-postadress har läckt.

Genom detta test kan du skriva in din e-postadress för att se om den har exponerats i en läcka. Där ser du också vilka konton som blivit hackade, vilket gör att du snabbt kan byta lösenord på det aktuella kontot. Säkerhetskollen sparar inga mejladresser, men vi använder oss av tredjepartsleverantör för att genomföra testet.

Jag är drabbad, vad ska jag göra?

Om du får svaret att din e-postadress blivit exponerad finns det åtgärder du kan vidta. Det första du bör göra är att byta lösenord till din e-post, och se till att alla dina lösenord är starka och unika. Ju svagare lösenord, desto större risk att ditt konto blir hackat.

Helst bör dina lösenord innehålla en blandning av stora och små bokstäver, siffror och specialtecken, gärna en lösenordsfras. Om du har många viktiga konton och lösenord att hålla reda på kan det vara en bra idé att använda dig av en lösenordshanterare. Nedan följer fler råd på hur du kan skydda dina konton.

Tips: Åtgärder du bör vidta om ditt lösenord läckt

Är du orolig för att din mejladress och lösenord har läckts så ska du vidta dessa åtgärder:

• Byt lösenord på ditt e-postkonto samt övriga konton och sidor som blivit utsatta. Skapa unika och starka lösenord, gärna en lösenordsfras. Kontrollera även att information rörande ditt konto fortfarande stämmer, såsom mejladress, adress och telefonnummer.
  • Se till att du har aktiverat tvåfaktorsautentisiering om möjligheten finns. I denna guide kan du läsa mer om hur du ställer in det på olika plattformar: Varför du behöver 2FA och hur du ställer in det
  • Logga ut från alla enheter där du är inloggad såsom datorer, surfplattor och mobiler. När du gjort detta kan du logga in med ditt nya lösenord.
  • Har du många lösenord kan du med fördel använda en lösenordshanterare.