fbpx

Hur kan vi hjälpa till?

Nyfikenheten tar över

Nyfikenheten tar över i OKTOs nya kampanj för MSB, Polisen och SSF.

Tusentals företag och organisationer blir varje år utsatta för digitala attacker. Och det börjar ofta med att en anställd klickar på en skadlig länk. I OKTOs nya kampanj för SSF, MSB och Polisen visas det ocharmiga tillfället upp när människor blir sugna att klicka på en länk utan att riktigt tänka efter.

I den nya kampanjen visas tre olika personer i närbild när det blivit nyfikna på att klicka på en länk de kanske inte borde klicka på. Kampanjen är en del av regeringsuppdraget “Tänk Säkert”,som MSB och polisen genomför i samverkan med flera organisationer, i detta fall SSF. “Tänk Säkert” syftar till att informera och förändra människors beteenden i hur man skyddar viktig information. OKTO har på uppdrag av SSF svarat för det kreativa arbetet i kampanjen som riktar sig främst mot små och medelstora företag och organisationer.

– “Att öka medvetenheten hos anställda om riskerna för dataintrång är en av de viktigaste åtgärderna man kan gör för att öka it-säkerheten.” säger Per Klingvall, Rådgivningschef hos SSF. “Ett klick på en länk från en okänd avsändare kan innebära att man släpper in skadlig kod eller programvara i it-systemen.”


Istället för att fokusera på avancerad teknik eller komplicerade it-lösningar lägger kampanjen fokus på de små misstagen som kan skapa stora konsekvenser. Det ska skapa igenkänning i bildmanéret och en känsla som visar på att vem som helst skulle kunna göra fel. Och att det handlar om att tänka efter.


– “Vi vill visa på den vanliga människan, bakom sin mobilkamera, som bara blir lite, lite sugen på att klicka på den där roliga länken. Och vips så är hela företagets säkerhet riskerad. Det gav oss möjligheten att skapa ett manér och en stil som verkligen sticker ut och tar för sig.” Säger Carl-Johan Mölstad, Copywriter på OKTO.



Credits

OKTO

Client Director – Emanuel Lantz
Strateg – Sebastian Elmblad
Creative Director – Nick Christiansen
Produktionsledare – Mahmod Ibrahim
Art Director – Ellinor Ekström
Copywriter – Carl-Johan Mölstad
Designer – Mikaela Källgren
Designer – Isak de Jong

SSF

Projektledare – Ulrika Hallesius
Chef Rådgivning, Information och Public Affairs SSF – Per Klingvall
Marknadschef – Anna Stark
CXO – Rikard Jerselius
Creative Lead – Jessica Clarén
Growth Marketer – Natalie Forslind
Product Owner SSF – Johan Ericsson