Om Operation Märkning

Operation Märkning, med den karakteristiska ögat-symbolen, lanserades av SSF Stöldskyddsföreningen redan på 70-talet och konceptet är minst lika aktuellt idag. Nu har vi fyllt Operation Märkning med produkter och tjänster för ett ännu effektivare stöldskydd, anpassat till en modern samtid.

Du kan skydda värdefull egendom som till exempel dator, cykel, MC, moped, kamera, konst, bil, sportutrustning, båt samt betalkort och ID-handlingar.

Stöldskyddet har två syften: dels fungerar det förebyggande eftersom det gör saker mindre stöldbegärliga då de är svårare att sälja vidare, dels ökar det möjligheterna att få tillbaka stulna eller borttappade föremål.

Märket som avskräcker

De medföljande varningsdekalerna visar att föremål i bostaden är stöldmärkta. Det har en avskräckande effekt eftersom stöldmärkta varor är svåra att sälja vidare – andrahandsvärdet minskar. Blir ett stöldmärkt föremål ändå stulet eller borttappat har polisen stor möjlighet att identifiera det och spåra dig som ägare.

Som användare av Operation Märkning får du inte bara en trygg och pålitlig leverantör, du bidrar också till vårt arbete med att göra Sverige säkrare. Stöldskyddsföreningen har inga ägare – allt överskott går till ideella brottsförebyggande projekt.

Operation Märkning kan användas av privatpersoner såväl som företag och föreningar.
Produkter som ingår i Operation Märkning är SSF Bilrutemärkning och SSF Stöldskyddsregister.