Rådigt ingripande belönas

SSF Stöldskyddsföreningen i Västerbotten delar den 16 juni, tillsammans med Polisen i Västerbotten, ut en belöning för rådigt ingripande

I år belönas Johnie Backman för sitt civilkurage i samband med ett våldtäktsförsök. Från sin bil såg Johnie att en man misshandlade en kvinna på en gångbro.  Han tvekade inte utan stannade bilen och sprang mot platsen för att hjälpa kvinnan. När han närmade sig lämnade förövaren platsen. Johnie larmade 112 och såg till att andra människor tog hand om kvinnan innan han sprang efter mannen. Detta ledde till att polisen kunde gripa mannen som senare blev dömd för brottet.

– Johnies agerande är beundransvärt och som polis önskar jag att fler hade hans civilkurage och medmänsklighet. Utan Johnies insats hade detta kunnat sluta mycket värre. Johnie springer efter mannen, ringer till oss och vi kan gripa, helt lysande,

säger Ewa Öberg Öström Polisen Västerbotten.

Belöningen på 3 000 kr delas ut av SSF Stöldskyddsföreningens lokalstyrelse i Västerbotten på restaurang Rustique i Skellefteå klockan 12.00 den 16 juni klockan 11.30.

Johnie Backman – belönas för sin insats

Motivering till belöningen:

Johnie Backman visade den aktuella dagen prov på mod, medmänsklighet och rådighet
när han avbröt ett våldtäktsförsök genom att springa mot brottsplatsen, larma 112, se
till att andra tog hand om kvinnan medan han själv sprang efter förövaren. Tack vare

Johnies snabba agerande kunde Polisen senare gripa mannen. Vetskapen om att det
finns människor som Johnie gör att allas vår känsla av trygghet ökar. Det finns
fortfarande människor som bryr sig och vågar agera.

Johnies rådiga ingripande uppfyller de krav som ställs på den som ska belönas, nämligen att ha hjälpt Polisen till ett lyckat utredningsresultat, eller avvärjt eller minskat följderna av brottslig handling och agerat rådigt vid sitt ingripande.