Se upp för tjuven på utlandssemestern

Närmare hälften av de som reser utomlands är oroliga över att bli bestulna under semestern, visar en Demoskopunderökning som SSF Stöldskyddsföreningen lät göra innan pandemin begränsade resandet. Att plötsligt vara utan telefon, pass eller pengar på resan kan ställa till enorma problem. Men det finns mycket du kan göra för att försvåra för tjuven och minska oron.

Vi har under två år levt med en pandemi vilket begränsat resandet utomlands. Men nu har resandet ökat kraftigt. Innan pandemin gjorde SSF en Demoskopundersökning som visade att 70 procent av de svarande brukar semestra utomlands. Så många som var femte av dessa uppger att de blivit utsatta för ficktjuvar utomlands.

– Bor man på hotell tycker jag att man ska använda de värdeskåp som finns antingen på rummet eller i receptionen för förvaring av sina värdesaker medan man är på stranden eller går ut på stan, säger Lina Nilsson expertrådgivare på SSF Stöldskyddsföreningen.

60 procent uppger i samma undersökning att de kopplar upp sig på öppna nätverk när de är utomlands. Öppna nätverk är ett sätt för bedragaren att få tillgång till dina lösenord och konton. Genom att skapa ett nätverk med liknande namn som det du ämnar gå in på kan bedragaren lätt komma åt dina uppgifter.

– Man kan använda okända nätverk utomlands för att läsa nyheter till exempel, men ska man betala räkningar eller göra annat som kräver inloggning med BankID eller lösenord bör man i stället använda sin egen surf på mobilen, tipsar Lina vidare.

Tips för en säkrare semester

• Ta med så få värdesaker som möjligt till stranden eller på stan.
  • När du badar ensam kan du använda en vattentät behållare för dina värdesaker att ha med dig ut i vattnet, så du slipper lämna dem obevakade.
  • Tänk på att aldrig lämna väska, mobil eller plånbok utan uppsikt.
  • Lämna aldrig ifrån dig kontokortet och dölj kortkoden vid köp och bankomatuttag.
  • Använd hotellets värdeskåp för förvaring av värdesaker som pass, smycken och kort.
  • Gör inte bankärenden när du använder öppna nätverk.

Fler tips och säkerhetsguider hittar du här.