Tänk säkert

Gör smarta saker säkra!

Årets informationssäkerhetsmånad fokuserar på ur vi kan göra smarta saker säkrare genom att bland annat använda starka lösenord, vara rädda om våra kortuppgifter och inte klicka på farliga länkar.

Oktober är den Europeiska informationssäkerhetsmånaden för att särskilt uppmärksamma hur vi kan stärka vår informations- och Cybersäkerhet. MSB och Polisen genomför i år en kampanj tillsammans med flera andra myndigheter och organisationer där även vi på SSF Stöldskyddsföreningen deltar.

Under den här månaden kommer det att ske en kampanj med bland annat filmer på tv och social media som ska öka förståelsen för att alla smarta saker som vi använder i vårt hem och på våra företag är uppkopplade mot internet och att vi därigenom behöver tänka till på hur vi använder lösenord och vad vi ger de smarta sakerna access till. På våra säkerhetsguider Smarta hemmet och Surfa säkert kan du läsa mer om bra tips för att inte bli lurad på nätet.