Varning för telefonförsäljare som utger sig komma från SSF Stöldskyddsföreningen.

Vår kundservice har blivit kontaktade av flera av våra kunder som uppger att de blivit uppringda av ett företag som uppger att de kommer från oss på SSF Stöldskyddsföreningen. I samband med telefonsamtalet så erbjuds de ett ”Trygghetspaket” där det ingår olika delar som exempelvis nyckelbrickor. Telefonförsäljaren är mycket påstridig och lockar med en brandfilt om de är snabba med att teckna abonnemanget. Under samtalet skickas också ett sms som måste besvaras inom fem minuter för att avtalet ska gälla vilket, gjort att flera av de som blivit uppringda känt sig tvingade att skriva på. Det är framförallt äldre personer som drabbas av de här samtalen och som sedan kontaktat oss själva eller med hjälp av anhöriga.

Det här är inte det sätt som vi på SSF Stöldskyddsföreningen jobbar på. Vi använder oss inte av telefonförsäljning och vi säljer inga så kallade Trygghetspaket.

Några tips

För att minska risken för att bli lurad och undvika att betala något du ångrar så tänk på detta:

• Lägg på luren om du känner dig påtvingad något du inte vill ha.
  • På exempelvis hitta.se finns ofta kommentarer om nummer som utnyttjas för den här typen av verksamhet
  • Signera inte ett avtal direkt utan läs noga igenom det så du ser vem som skickat det och vad som gäller. Du har alltid ångerrätt om 14 dagar vid distansköp, om du inte vill ha produkten du känt dig tvingad att beställa.
  • Bestrid en eventuell faktura, om du inte har beställt varan eller tjänsten.
  • Kontakta din lokala konsumentvägledare i kommunen om du behöver hjälp.

Här kan du läsa mer om ångerrätt: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/

Vill du veta mer så kontakta gärna vår kundservice via [email protected] eller per telefon på 0771-773 773.

Susanne Andersson
Chef Privattjänster