Fakturabedrägeri

Bluffakturor är precis vad de låter som – en bluff. Det kan ibland vara svårt att veta om fakturan du fått är falsk eller inte. Här kommer råd kring hur du kan hantera situationen.

Förekomsten av fakturabedrägeri eller bluffakturor som det också kallas, har ökat kraftigt de senaste åren. Från att ha varit ett bedrägeri framförallt riktat mot företag drabbas nu allt fler privatpersoner. Här kan du läsa mer om vad du kan göra om du blir drabbad.
Bluffakturor är fakturor eller orderbekräftelser på en tjänst eller produkt som du inte har beställt eller uppfattat som en beställning. Det kan till exempel vara något som uppfattats som ett kostnadsfritt erbjudande.

En bluffaktura ser ut som vilken faktura som helst. Det kan därför vara svårt att se om fakturan är oriktig. Du ska alltid polisanmäla en bluffaktura. Glöm inte att göra en anmälan till Konsumentverket.

Huvudregeln är – har du inte beställt något, bestrid fakturan direkt. Läs om hur du bestrider fakturor.

Det finns i huvudsak två typer av bluffakturor; de som kommer från ett verkligt bolag och de som inte har något bolag bakom.

Om du fått en bluffaktura är det viktigt att du hanterar det på rätt sätt. Kontrollera om företaget finns med på Konsumentverkets eller Svensk Handels Varningslista. Det är en lista som bl.a. varnar för bluffakturor, men också för företag med oseriösa försäljningsmetoder, eller för vilseledande erbjudanden och utskick.

Bra länkar att känna till

Konsumentverket.se/varningslistan – sammanställning över företag som Konsumentverket fått in många anmälningar på
Svenskhandel.se/varningslistan – sammanställning av konstaterade blufföretag
Foretagarna.se – har en hel del material ang. bestridande
Internetsweden.se – mycket material om internetsäkerhet, it-brott och bluffakturor
Datainspektionen.se – uppgifter om inkassolagen
Kronofogden.se – uppgifter om hur hantering av bluffakturor

Rekommenderade guider