Säkerhet för lägenhet

Publicerad: juli 16, 2019 (Senast uppdaterad december 14, 2023)

Så här går det till

Inbrottstjuvarna kan ta sig in genom bottenvåningen eller vinden, antingen bryter de upp fönster och altandörrar eller går in via taket. De kan också smita in när porten öppnas och när tjuvarna väl är inne i fastigheten kan de bryta sig in i flera lägenheter. Det händer också att tjuven bryter sig in i källar- och vindsförråd.

De kikar i brevlådan för att se om någon är hemma eller bortrest. För att komma in i lägenheten bryter tjuvarna upp dörren eller använder sig av en låsslunga för att vrida upp låset.

När tjuven väl är inne i lägenheten letar tjuvarna efter saker som är lätta att dölja och bära med sig, så som guldsmycken, kontanter, klockor, pass, paddor. Tyvärr vet tjuven alltför ofta var de kan hitta värdesaker och letar ofta i sovrum och badrum.

Åtgärder som gör det svårare för tjuven

• ingångar bör ha dörrar med certifierade lås.
• montera gärna brytskydd på dörren.
• se till att ha lås på fönster och altandörrar – framförallt om du bor på bottenvåning eller våning 1.
• installera en säkerhetsbrevlåda på insidan av dörren. Då kan inte tjuven se om det finns post eller använda brevinkastet med en låsslunga.
• installera en låsskåpa över vredet på insidan av dörren.
• aktivera grannarna i Grannsamverkan – uppmärksamhet är det sista en tjuv vill ha.
• lås in värdesaker och id-handlingar, t ex passet, i ett certifierat värdeskåp – det finns inga ”bra ställen” som tjuven inte hittar.
• DNAmärk dina värdesaker – det ökar dina chanser att få tillbaka eventuellt stulet gods och gör det svårare för tjuven att sälja det vidare.
• ett komplement till ett starkt mekaniskt skydd är ljudande larm – det förkortar tiden tjuven har på sig i hemmet och pockar på uppmärksamhet från dina grannar.
• förvara inte saker av värde på vinden eller i källaren.

I flerbostadshus är det viktigt att begränsa så att bara de behöriga har tillträde till vind- och källarutrymmen. Inbrott i källare och vindsförråd har haft en mindre ökning årligen de senaste åren men ökade kraftigt 2020-2021. I och med trendbrotten finns det all anledning att se över säkerheten i bostad och förråd lite extra.

– Det är viktigt att det är svårt att ta sig in i förrådsutrymmen. Här ska det vara certifierade lås och ordentliga brytskydd. Ett säkerhetsskåp till hemmet, för att verkligen minimera risken att bli av med sina värdesaker vid ett eventuellt inbrott, är också en bra investering, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen

Att tänka på som fastighetsägare

• Ha kontroll på antalet nycklar som finns i omlopp och vilka personer som har dessa. Om det är oklart eller om låsen börjar bli gamla, kan det vara en bra idé att byta lås.
• En variant är lås med kopieringsskyddade nycklar eller elektronisk nyckel så kallad ”tag” och kod. Tag och kod har fördelen att vara enkla att spärra om tagen inte lämnas tillbaka, till exempel vid flytt.
• Dörr och karm in till allmänna utrymmen är utsatta och kan ibland behöva förstärkas med brytskydd.
• Att använda inbrottskyddande förrådsväggar ger ett extra bra skydd.

Förebyggande tips till dig som boende

• SSF rekommenderar att använda godkända hänglås och hänglåsbeslag i lägst klass 2 till vind och källarförråd.
• Förvara helst inte allt för värdefulla saker på vinden eller i källaren.
• Använd MärkDNA för att stöldskyddsmärka begärliga föremål som förvaras i förrådet. Det ökar dina chanser att få tillbaka eventuellt stulna föremål och hjälper samtidigt polisen att koppla stulna föremål till misstänkta förövare.
• Dokumentera dina värdesaker i en inventarielista och registrera den i ett stöldskyddsregister.

• Se till att huvuddörren till förrådet är låst efter besöket så att ingen obehörig kan ta sig in efter dig.

Rekommenderade guider