När du flyttar in och ut

Publicerad: juli 16, 2019 (Senast uppdaterad februari 15, 2021)

Vid försäljning av ditt hem kan du omedvetet ha ”bjudit in” en tjuv – fem tips om hur du minskar risken för stöld. När du flyttar till nytt boende behöver du se över inbrottsskyddet - här är en enkel checklista.

Visning

När man ska sälja sitt hem har det blivit allt viktigare att sticka ut i mängden och locka spekulanter genom att marknadsföra sitt hem på attraktivast möjliga sätt.

Men det är inte bara de som är på jakt efter ett nytt hem som dyker upp på visningarna. På senare år har det blivit allt vanligare att tjuvar letar efter intressanta objekt på bostadssajter för att sedan stjäla attraktiva föremål under visningen.

Och eftersom man som försäljare ”bjudit in” tjuven räknas stölder vid visningar inte som inbrott och man får därför ingen ersättning av försäkringsbolaget. Så det finns all anledning att vidta åtgärder innan visning för att minska risken för stöld:
• Prata med försäkringsbolaget och se om visning ingår i hemförsäkringen eller om du behöver en tilläggsförsäkring för att vara täckt vid eventuell stöld.
• Tänk på vad som visas i bostadsannonsen på bild och beskrivet i text.
• Om du har godkända lås och säkerhetsdörrar, nämn gärna det i bostadsannonsen.
• Plocka undan sådant som är stöldbegärligt.
• Om du räknar med att många kommer på visningen kan det vara bra att ha fler än bara en mäklare på plats.

Flytta in

Efter att man flyttat in i ett nytt boende finns det en del saker att tänka på för att minska risken för inbrott. Men det är också viktigt att ta på sig ”tjuvens glasögon” för att finna det nya hemmets svaga punkter. Titta över och fundera på vart det kan vara värt att ta till förstärkande brottsförebyggande åtgärder. Det kan vara allt från att installera brytskydd på en dörr till att komma ihåg att inte lämna just fönstret mot t.ex. en loftgång öppet.

Tips på vad du ska tänka på efter inflyttning

• Byt ut låsen. Man vet aldrig hur många dubbletter som gjorts på de nycklar du fått av tidigare ägare.
  • Skriv inte adress eller namn på de nya nycklarna.
  • Göm aldrig nycklar utanför dörren.
  • I villa/radhus eller om man bor på bottenvåningen i ett flerbostadshus är det viktigt att skaffa certifierade lås på fönstren.

Rekommenderade guider