Stölder i skolan

Publicerad: september 17, 2019 (Senast uppdaterad februari 16, 2024)

Under 2023 anmäldes totalt 4 953 stölder i skolor. Föräldrar och försäkringsbolag tvingas betala stora summor för att ersätta de stulna värdesakerna. Men med några enkla åtgärder går det att drastiskt minska risken för både stöld och annan förlust.

Stölder i skolan kan undvikas med enkla åtgärder

Elever tar med sig mobiltelefoner, kontanter, kontokort, datorer och andra värdesaker till skolan, ofta rör det sig om föremål med betydande värden. Förutom att de är stöldbegärliga är sakerna även lätta att tappa bort eller riskerar att glömmas kvar.

Det är viktigt att prata med barn och ungdomar om vad som är stöldbegärligt och informera om vad man ska tänka på, dels för att öka medvetenheten hos unga om risken att bli av med sina saker men även för att få in ett förebyggande tänk.

Det finns flera bra saker att tänka på som minskar risken att bli av med värdesaker, och ökar chanserna att få tillbaka dem igen. Nedan har vi sammanfattat några tips som är bra att lägga på minnet för att bli säkrare i vardagen.

Tipsen som minskar stölder i skolan:

• Lägg inte värdeföremål, betalkort eller pengar i ryggsäcken eller väskan – dessa ska bäras nära kroppen för ökad uppsikt.
  • Lämna inte värdesaker i skolans skåp eller hängande i korridoren, utan ta med dem in i klassrummet.
  • Lås fast cykeln i ramen i ett fast föremål med ett certifierat lås.
  • Sätt en nyckelbricka på hemnyckeln så ökar chansen att den kommer tillbaka om den kommer bort.
  • Märk kläder med märkpenna så blir det lättare att identifiera.
  • Märk mobiltelefon, dator och cykeln med MärkDNA så blir de mindre stöldbegärliga och chansen ökar att du får tillbaka det som eventuellt stulits.
  • Spara och dokumentera kvitton på värdefulla kläder, väskor och teknikprylar, så går det snabbare att få hjälp från försäkringsbolaget om olyckan väl skulle vara framme.
  • Se hur försäkringen ser ut vad gäller lånedatorer och lånepaddor från skolan.
  • Se till att barnens värdesaker är namnmärkta och försäkrade och att ”hitta”-funktionen är påslagen på barnens mobiler, hörlurar och surfplattor.
  • Lämna inga värdesaker, vare sig kläder eller teknik i omklädningsrummet utan ta med sakerna ut i gymnastiksalen under idrottslektionen.

Här hittar du godkända cykellås!

Film: Stoppa Tjuven – Mobilstöld

Att få mobiltelefonen stulen kan få stora konsekvenser. I dag har vi mer eller mindre hela våra liv i våra mobiltelefoner. En skicklig mobiltjuv kan relativt enkelt få tillgång till våra konton, lösenord och pengar. I filmen nedan får du tips på förebyggande åtgärder för att skydda din mobil – och vad du bör göra om den blir stulen.

Rekommenderade guider