Skidsemester

Det stjäls för miljoner på våra skidorter under skidsäsongen och hundratals skid- och snowboardåkare står plötsligt utan utrustning mitt i backen.

Se upp för tjuvar i skidbacken!

Någon officiell kriminalstatistik över exakt hur mycket skidutrustning som stjäls varje år finns inte. Men de siffror som SSF Stöldskyddsföreningen tagit del av visar att det bara i Jämtlands skidorter så som Duved och Åre anmäldes drygt 80 stölder av skidutrustning under 2023, och försäkringsbolaget If uppskattar att det stjäls för runt 15 miljoner från svenska skidanläggningar varje år.

Även anmälningar av stulna takboxar och stulen skidutrustning från takboxar inkommer. Så det finns all anledning att inte förvara dyr utrustning utomhus eller i förvaringsboxar när du inte använder dem.

Håll koll på din skidutrustning

På skidresan behöver du hålla koll på dina skidor. Hyr du skidor är det viktigt att kolla upp om din hemförsäkring täcker en eventuell förlust, eller om du behöver köpa till en extra försäkring.

Lås utrustningen

Lås fast utrustningen under ”afterski” eller när du är på fik eller restaurang. Använd skidställ med lås och bevakade skidgarderober. Om det saknas bör du förvara skidorna separerade från varandra. Ha alltid koll på utrustningen när du vilar i backen mellan åken.

Märk dina skidor, hjälm och snowboards

Skriv upp det unika tillverkningsnumret som finns på alla nyare utrustningar. Det underlättar för polisen vid en identifiering av stöldgods om det påträffas. Märk skidor, hjälm och snowboards med MärkDNA. Tjuvarna undviker saker som är märkta, eftersom de är mycket svårare att sälja vidare.

Tänk på det här i skidbacken:

• Lås fast dina skidor med ett vajerlås eller i låsbara skidställ.
  • Har du inte möjlighet att låsa fast skidorna, ställ höger- och vänsterskida på helt olika ställen eller para ihop skidorna med någon i ditt sällskap.
  • Lämna ingen utrustning i bilen eller i takboxen.
  • Lås in skidorna i skidskåp under natten, eller ta med dem in i bostaden.
  • Skriv ner det unika tillverkningsnummer som finns på nyare utrustning.
  • Använd MärkDNA och sätt på ett varnande klistermärke – det gör att de kan spåras tillbaka till dig och gör det svårare för tjuven att sälja dem vidare.
  • Gör alltid en polisanmälan om du blir bestulen eller utsatt för brott!

Rekommenderade guider