Knowit och SSF Stöldskyddsföreningen samarbetar för ett säkrare Sverige

Knowit och SSF

Knowit och SSF Stöldskyddsföreningen inleder ett samarbete för att göra Sverige säkrare. Tillsammans erbjuder parterna tre högaktuella utbildningar för att möta det ökade behovet av kompetensförsörjning inom säkerhetsskyddsområdet.

Säkerhetsskyddslagstiftningen skärptes 2019 och nu ställs ännu högre krav på verksamhetsutövare som bedriver säkerhetskänslig verksamhet. Det finns ett stort behov av ökad kompetens inom säkerhetsskydd, ett behov som förväntas växa i takt med ett alltmer osäkert omvärldsläge och fler aktörer som bedriver verksamhet av betydelse för Sveriges säkerhet.

För att adressera behovet presenterar nu Knowit tillsammans med SSF tre utbildningar inom säkerhetsskydd:

– Vi kompletterar varandra på ett utmärkt sätt. SSF har en lång erfarenhet inom utbildning och kan bidra med legitimitet, hög kvalitet och ett brett kontaktnät, medan Knowit kan bidra med spetskompetens inom säkerhetsskydd och en strävan att föra kunskapen vidare. Samarbetet går helt i linje med Knowits vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation, säger Peter Lindstedt, ansvarig för Knowits erbjudande inom cybersäkerhet och juridik.

Skapar ett tryggare samhälle

SSF Stöldskyddsföreningens vd Thomas Brühl ser glädjande på samarbetet.

– Genom detta samarbete fortsätter SSF att öka kompetensen inom säkerhetsskydd och främjar Sveriges säkerhet. Dessutom kan samarbetet dra fördel av SSF:s treåriga storsatsning på cybersäkerhet. Vi fortsätter att stärka vår position som utbildningsleverantör inom säkerhet tillsammans med Knowit tack vare deras expertkunskap, säger SSF:s vd Thomas Brühl.

– Vi ser en stor potential i vårt samarbete. Att vi nu lanserar tre utbildningar i säkerhetsskydd ser vi som ett startskott till ett långsiktigt partnerskap där vi på sikt kan ta fram ännu fler utbildningar tillsammans med SSF med målet att öka kompetensen inom säkerhet och skapa nytta i samhället, avslutar Peter Lindstedt.

För mer information, kontakta:

Peter Lindstedt, Knowit Cybersecurity & Law, +46 72 1911642, [email protected]

Thomas Brühl, vd SSF Stöldskyddsföreningen, SSF +46 70 600 9171, [email protected]

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller [email protected]

Om SSF

SSF Stöldskyddsföreningen är en allmännyttig ideell förening som sedan 1934 verkar för ett tryggare samhälle genom oberoende rådgivning och opinionsbildning för att förebygga både fysiska och digitala brott. Med en unik erfarenhet och kompetens inom säkerhetsområdet har SSF Sveriges bredaste utbildningsutbud inom säkerhet.

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 400 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.