Grannsamverkan – ny app lanseras

Nu lanserar vi en app för att sprida kunskap om Grannsamverkan, ge tips om hur du kan minska risken för inbrott och stölder i ditt bostadsområde samt underlätta kommunikationen grannar emellan.

Mockup-extra-2.jpg

google-play-badge.pngapp-store.png

Grannsamverkan är en metod som gör ditt bostadsområde mindre attraktivt för brottslig verksamhet genom ökad uppmärksamhet från boende i området samt kunskap om hur du bäst skyddar dig mot inbrott.

Appen för Grannsamverkan

Appen för Grannsamverkan är oberoende och kostnadsfri. Ladda ner appen och se om Grannsamverkan redan bedrivs där du bor. Om inte kan du i appen ta del av hur du startar upp Grannsamverkan tillsammans med Polisen och själv starta en grupp genom att logga in med ditt BankID.

Har ni redan Grannsamverkan men inte använder appen så kan ni, exempelvis er kontaktperson, ladda ner den och bli administratör för att sedan bjuda in övriga till gruppen. För gruppen finns det en chattfunktion som hjälper dig och dina grannar att skicka meddelande till varandra. När ni startat Grannsamverkan kommer ni kunna ta emot aktuell information om inbrott och annat relevant från Polisen i appen. I appen finns även tips om hur du kan göra det svårare för inbrottstjuven och skydda dina vädersaker.

Förra året startades 2 500 nya Grannsamverkansområden. Statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå), visar att antalet anmälda inbrott är det lägsta på 10 år samtidigt som antalet Grannsamverkan aldrig har varit högre. Som polis kommer du i appen kunna kommunicera ut information till Grannsamverkansgrupper i ditt område.

Här laddar du ner appen för Grannsamverkan
google-play-badge.pngapp-store.png

Appen är framtagen med stöd av intressenterna i Samverkan mot brott (SAMBO) som är en organisation bestående av Polisen, försäkringsbolagen Folksam, Länsförsäkringar, If, Trygg Hansa, Moderna Försäkringar och ICA Försäkring, SSF Stöldskyddsföreningen, Brottsförebyggande rådet (Brå), Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Hyresgästföreningen, Riksbyggen och Villaägarna, som alla verkar för att skapa ett tryggare boende.