Inbrottslarm

Inbrottslarm är ett bra komplement till ett mekaniskt inbrottsskydd som certifierade lås till fönster och dörrar. Syftet med inbrottslarm är att;

• Förhindra och avskräcka inbrottsförsök
• Så fort som möjligt upptäcka ett pågående inbrottsförsök
• Begränsa skadans omfattning och kostnad

Det finns idag både trådlösa och trådbundna inbrottslarm. Inbrottslarmen kan vara centralanslutna till en larmcentral, eller lokala som då ringer eller skickar ett sms till din egen mobiltelefon. Rekommendationen är att alltid ha ett larm kopplat till en larmcentral för att få en åtgärd vid eventuellt larm.

Idag finns det flera larmföretag som säljer olika inbrottslarm. Vanligast är trådlösa larm med uppkoppling till larmcentral.

Se certifierade inbrottslarmsinstallatörer som du kan använda du dig av.

Kamerabevakning (CCTV)

Till många inbrottslarm är det möjligt att koppla en kamera som skickar övervakningsbilder när larmet aktiveras. Det är viktigt att fundera på syftet med kameraövervakningen. För att binda en eventuell tjuv till ett brott måste exempelvis bildkvaliteten vara väldigt bra.

Se certifierade CCTV-installatörer som du kan använda dig av.

Det är också viktigt att tänka på hur kameran riktas. Den får inte riktas så att människor som går förbi fastigheten automatiskt blir filmade. Läs mer om reglerna kring kamerabevakning på Datainspektionen hemsida.

Tips för dig

Månadens erbjudande - 20%!

SSF Nyckelbricka

Nyckelbrickan är vår mest kända produkt som varje vecka hjälper cirka 100 personer att få tillbaka sina tappade nycklar. Med brickanpå din nyckelknippa ökar du chanserna att få tillbaka dina tappade nycklar. Just nu får du 20% på vårt familjepaket i 1 år. Erbjudandet gäller endast nya kunder och är giltigt till och med 31 augusti 2018.

Grannsamverkan

Med Grannsamverkan minskar brottsligheten och ökar tryggheten i ditt bostadsområde.

Dörrar och lås

Tjuvar är uppfinningsrika och använder inte alltid dörren för att ta sig in i bostaden. Med ett bra säkerhetsskydd för dina fönster, källarfönster, altan- och entrédörrar kan du effektivt hindra ett inbrott.

Säkerhet för fritidshuset

Att tänka över skyddet för fritidshus är extra viktigt, eftersom du inte alltid är där och kan ha koll. Läs våra tips på hur du behåller ditt fritidshus fritt från tjuvar.

Säkerhet för båt

Det stjäls runt 2 000 båtar årligen och stölder av båtmotorer har ökat under vinterförvaringen. Läs våra tips som gör det svårare för båttjuven.

Mer säkerhetsrådgivning