Hög tid att boka in sig på 2023 års utbildningar inom säkerhet

Hej Maria Dahlstedt, utbildningsansvarig SSF Stöldskyddsföreningen! Vad ser du för utbildningstrender just nu?

– Brottsligheten förändras och i takt med andra förändringar t ex digitaliseringen i samhället och ett kraftigt försämrat säkerhetspolitiskt läge ställs mer komplexa säkerhetskrav för både näringsliv och offentlig verksamhet. Att vara uppdaterad och även ha koll på förändringar i lagkrav, regelverk etc är extra viktigt för ditt företags säkerhet i dessa oroliga tider.

Hur ser kunskapsnivån ut hos små och medelstora företag när det gäller säkerhet – har du några tips och råd till den som går i tankarna att utbilda sin personal?

– Med förändrade hotbilder, förändringar i lagar och regelverk samt nya risker krävs mer av både den som axlar säkerhetsansvaret i verksamheten och dess personal. Tillräcklig kunskap om säkerhet är en viktig förutsättning för att ni ska kunna fatta rätt beslut, öka säkerhetsnivån och medvetenheten om säkerhetsfrågorna. Dessutom är det viktigt att ha förståelse för Säkerhetsskyddslagen. Lyder din verksamhet under lagen – och i så fall, vad gäller för din verksamhet?

När du går en fysisk utbildning hos oss kommer du att få träffa den här trion – Elin Ljungström, Maria Dahlstedt och Marie Appelbom.

Vad är fördelen med att gå en utbildning hos SSF Stöldskyddsföreningen?

– På SSF Stöldskyddsföreningen har vi arbetat med säkerhetsfrågor sedan 1934. Vi arbetar varje dag mot vår vision att skapa ett tryggare samhälle. Vi har ett välutvecklat nätverk med sakkunniga och när du väljer att kompetensutveckla dig tillsammans med oss kan du lita på att din utbildning är relevant och håller hög kvalitet.

– Vi har ett brett utbud som syftar till att fördjupa och bredda kompetens för att stärka verksamheters säkerhet. Många av utbildningarna tar avstamp i aktuella kravdokument – lagar, direktiv, Europeiska standarder och SSF-normer. Utbildningarna Mekaniskt skydd och förvaring, Larm och Kamerabevakning och Säkerhetsskydd – fördjupning är exempel på det. Andra utbildningar kan tydligt kopplas ihop med en yrkesroll, t ex diplomutbildningarna Säkerhetschef” och Säkerhetssamordnare. Därutöver arrangerar SSF webbinar i aktuella säkerhetsfrågor.

Marie, Maria och Elin finns alltid tillgängliga för att svara på dina frågor och hjälper gärna till med att skräddarsy ett utbildningsupplägg som passar just din verksamhet.

Har du något du vill skicka med den som läser detta inlägg och funderar på att anmäla sig till en utbildning?

– Kom ihåg att säkra din utbildningsplats i god tid😊. Vi har flera utbildningar med kursstart redan i mars vilket innebär att det är hög tid att boka 2023 års utbildningar. Vi erbjuder också företagssanpassade utbildningar som anpassas specifikt till er bransch och era behov.

Tack Maria!