Behörig Ingenjör Inbrottslarm – Utbildning

Utbildning i inbrottslarm.
Boka nu

Med ett certifikat har du ett bevis på den kunskap du besitter! Det visar att du på ett korrekt sätt kan projektera, installera och fylla de förväntningar som beställaren har på dig som installatör av inbrottslarmanläggningar. Vår utbildning Behörig Ingenjör – Inbrottslarm ger all nödvändig kunskap som leder fram till en sådan certifiering.

Varför ska du gå utbildnigen hos SSF?

• Webbsänd undervisning (inga resor och hotellnätter behöver bokas).
  • Normer & regler – abonnemang ingår i 6 månader, värde 2 154 kr.
  • 15% rabatt vid förlängning av Normabonnemang (värde 620 kr / år).
  • Pedagogiskt upplägg som varvar föreläsningar, case och övningar.
  • Vi har den senaste erfarenheten och har utbildat i över 50 år.
  • SBSC har examination på flertal orter.

Om utbildningen

SSF Behörig Ingenjör – Inbrottslarm ger dig fördjupad kunskap inom projektering och installation av larm. Under 3,5 dagar får du lära dig om allt från riskanalys, skyddsplanering och larmlagen till matematik, ellära och normer. Föreläsningar varvas med case och övningar. Du får även tillgång till sammanfattande dokumentation och övningsuppgifter inför certifieringen.

Utbildningen ger dig rätt kunskap för att analysera risker och se källor för, samt förebygga, obefogade larm. Du får lära dig att tillämpa regler gällande projektering och installation av inbrottslarm så att dina kunder kan känna sig säkra på att allt utförts på rätt sätt.

• Vi följer Folkhälsomyndighetens rekomendationer. Läs mer här.

Vem riktar sig utbildningen Behörig ingejör – Inbrottslarm till?

Utbildningen vänder sig till installatörer och projektörer hos anläggningsfirmor, säkerhetskonsulter m fl och passar både för dig som ska certifiera dig för första gången och för dig som ska recertifiera dig.

Om certifiering hos SBSC

För att en inbrottslarmanläggning ska utföras på ett säkert och tillförlitligt sätt, krävs det att den installeras av en anläggarfirma med rätt kompetens hos sin personal.

Ett certifikat enligt SSF 1016 Behörig ingenjör inbrottslarm intygar att du har den kunskap som krävs. Det visar också att du uppfyller de krav som finns på grundutbildning, praktisk erfarenhet och fackkunskap inom inbrottslarmsområdet.

För anmälan till certifiering kontaktar du Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering (SBSC), mer info hittar du här. SBSC kan också svara på eventuella frågor om examination, krav, avgifter etc.

Kursstart och plats

26 okt 2021, Online

9 Nov 2021, Stockholm

Utbildningens längd

3,5 dagar

Kursavgift

22 250 kr exkl moms.

Utbildningens innehåll

Utbildningen är uppdelad på 3,5 dagar med följande innehåll:

• Riskanalys och skyddsplanering
  • SSF 130, 1014, 1015, 1016, 136, 200, 210
  • Larmlagen
  • Boverkets Byggregler (utdrag)
  • Svensk Standard för inbrottslarm SS EN 50 131-1
  • Svensk Standard för registrering av svagströmsnät
  • Offert- och entreprenadjuridik
  • Matematik och ellära
  • Genomgång av olika larm och larmkomponenter, samt i vilka miljöer de olika produkterna ska användas

Utbildningens mål

• Du har de nödvändiga kunskaperna för att klara examinationsprovet för certifiering till “Behörig ingenjör – Inbrottslarm”
  • Du kan analysera risker och förebygga obefogade larm
  • Du kan tillämpa innehållet i de SSF-regler och andra regelverk som reglerar projektering och installation av inbrottslarm
  • Du känner till reglerna för mekaniskt skydd och förvaring samt elektromekanisk låsanläggning
  • Du kan registrera svagströmsnät och utföra matematiska beräkningar inom elläran

Utbildningens längd

3,5 dagar.

Datum och plats

26-29 oktober 2021, online.

9-12 november 2021, klassrum.

Samhällssituationen vi befinner oss i har gjort att vi beslutat att fortsätta med digitala utbildningar under hösten 2021, för allas säkerhet. En av anledningarna är att antalet anmälda deltagare och kvadratmeter i klassrum gör det svårt för oss att garantera att utbildningar kan ges fysiskt på ett säkert sätt. Vi hoppas kunna erbjuda klassrumsutbildningar inom en snar framtid igen.

Lärare

Fredrik Karlsson, Frekar Konsult AB och kundansvarig/projektledare hos Finlarm AB. Fredrik har lång och gedigen bakgrund inom projektering och installation av inbrottslarm, han har jobbat i säkerhetsbranschen sedan 1989 och är certifierad Behörig ingenjör – inbrottslarm. Han har arbetat som tekniker i 12 år och de senaste 15 åren har Fredrik jobbat som projektör och projektledare för säkerhetsentreprenader. Under 5 års tid har Fredrik även varit entreprenadchef på Stockholmskontoret, Bravida Säkerhet.

Avgift

22 250 kr exkl moms.

Kurslitteratur

• Normer & regler – Inbrottslarm abonnemang, ingår som kursdokumentation i sex månader
    (värde 2 095 kr) Dessutom får du 15 % rabatt när du förlänger ditt abonnemang (värde 629 kr per år).
  • Sammanfattande dokumentation
  • Övningsuppgifter

Teeda Drammeh
08-783 7457
teeda.drammeh@stoldskyddsforeningen.se

Anmälan

Du anmäler dig till våra utbildningar genom att köpa dom. Vill du ha mer information är du välkommen att kontakta oss på SSF Utbildning.

Telefon: 0771-773 773
E-post: utbildning@stoldskyddsforeningen.se

Din kursanmälan tar vi gärna emot så snart som möjligt, helst senast 30 dagar före kursstart. Vi bekräftar din kursanmälan så snart vi fått den. Kallelse till kurs skickar vi dig ett par veckor före kursstart. Du ombesörjer själv din vistelse på kursorten.

Betalningsvillkor

Priserna är angivna exkl. moms och måltidspaket tillkommer. Vi tillämpar betalningsvillkor 30 dagar netto.

Avbokning

Din anmälan är bindande! Vid avbokning som inkommer senare än 30 dagar före kursstart debiterar vi hela kursavgiften samt i förekommande fall uppkomna kostnader för kost och logi mm. Denna regel gäller också deltagare som utan avbokning uteblir från kurs. För utbildningar uppdelade på flera avsnitt avser en anmälan hela kursen, dvs samtliga avsnitt. Om sjukintyg uppvisas utgår inga kostnader för kursavgiften. Om du får förhinder kanske någon annan på din arbetsplats kan nyttja din kursplats. För SSF Säkerhetschef gäller särskilda anmälningsvillkor och avbokningsregler.

Reservation

Vi reserverar oss för eventuella förändringar när det gäller priser, föreläsare, kursupplägg mm. Om vi tvingas ställa in kursen pga för lågt deltagarantal, meddelar vi dig så snart vi kan samt återbetalar ev. inbetald kursavgift.

Integritetspolicy

I och med att den nya Dataskyddslagen, GDPR (General Data Protection Regulation), börjar gälla inom EU den 25 maj 2018, har vi förtydligat dina villkor och rättigheter i en integritetspolicy. Här kan du läsa mer om vilken personlig information som sparas och varför, hur vi hanterar dina uppgifter, samt hur du går tillväga om du vill ta del av, ändra eller radera dina uppgifter ur våra register.

Boka nu