Krav från försäkringsbolag
Publicerad: juli 10, 2019 (Senast uppdaterad december 2, 2020)SSF rekommenderar företag, personer och produkter som certifierats enligt SSF norm.
Här kan du logga in och hantera SSF Spärrtjänst samt SSF Stöldskyddsregistret
Logga inFyll i formulär för att registrera, ändra, ersätt nyckelbricka eller avsluta tjänst
Ändra och registreraLogga in här för att komma åt dina digitala abonnemang och SSF normer
Logga inHär kan du registrera din DNA märkning
Logga inHär loggar du in till utbildningsportalen
Logga inSSF rekommenderar företag, personer och produkter som certifierats enligt SSF norm.
En kravställare, exempelvis ett försäkringsbolag, hänvisar ofta till godkända eller av SSF rekommenderade produkter.
Kravställaren är oftast försäkringsbolaget, som via företagsförsäkringen ställer krav på nivån av säkerhet ett företag ska ha för sina lokaler. Ibland ställs kraven i upphandlingar vid ny- och ombyggnationer, med försäkringskravet som grund. Det förekommer även myndighetskrav.
En norm är det regelverk som tredje part använder för att jämföra de uppsatta kraven med de resultat som framkommer under certifieringsprocessen. Tredje part kan därefter utfärda intyg eller certifikat emot detta.
För produkter är det vanligt att i normen dela upp dem i olika klasser, med differentierade kravnivåer. Tredje part är ett certifieringsorgan, i vårt fall Svensk Brand och Säkerhetscertifiering AB.
Med praktiskt tillämpbara regelverk kan köpare av säkerhet på ett tydligt sätt se vilka produkter som uppfyller kraven, och vilka företag som är kompetenta att projektera, installera och underhålla anläggningarna.
En certifiering innebär att produkten/företaget/personen uppfyller de krav som är angivna i ett specifikt regelverk (en norm eller standard). Det betyder att produkten genomgått en provning för olika egenskaper och årliga tillverkningskontroller.
För företag genomförs årliga revisioner för att säkerställa att kraven är uppfyllda och att rutiner följs. Motsvarande gäller även för personer, där specifika kunskaper följs upp.
Ett certifikat är vanligtvis giltigt i 5 år, därefter krävs en re-certifiering.
Certifiering är frivilligt för alla leverantörer men det är inte alla leverantörer som väljer att certifiera sina produkter.
Försäkringsbolaget kan hjälpa till med vilka krav som ställs för att ersättning ska utgå vid en skada.
SSF kan via telefon eller mail hjälpa till med vad som krävs för att uppnå försäkringsbolagens krav i specifika fall.
Låssmeden kan vara behjälplig med vilka typer av skydd som kan komma ifråga utifrån försäkringsbolagens krav.