Några som testat

Projektet hos Näsbyvikens båtklubb blev en succé - inga stölder av eller från DNA-märkta båtar.

SSF SNA-märkning hos Näsbyvikens båtklubb

Sedan april 2015 har ett DNA-märknings-projekt av båtar, motorer, drev och övrig utrustning genomförts på Näsbyvikens båtklubb i Täby utanför Stockholm. Resultatet – inga tillgrepp på märkta båtar.

– Vi hade under ett antal år stora problem med stölder av framförallt båtmotorer och drev och projektet var ett sätt att vidta ordentliga åtgärder för att försvåra för tjuvarna och göra motorer och tillbehör mindre attraktiva att stjäla, säger Roger Alm, ordförande i Näsbyvikens Båtsällskap.

Projektet gick ut på att båtägarna fick tillgång till DNA-märkning från SSF som användes på båtar, motorer, drev, trailers och annan stöldbegärlig utrustning. Området skyltades upp ordentligt för att informera om att märkning var genomförd.

– Resultatet är fantastiskt, vi har enbart haft en mindre incident på hela året, och då gällande ett objekt som inte var märkt, säger Roger Alm.

Per Grywenz på Svenska Sjö, som försäkrar klubbanslutna båtägare är också mycket nöjd med resultatet.

– Vi har naturligtvis ett stort intresse av att minska den här typen av stölder för att våra kunder ska få ett problemfritt båtliv och för att inte behöva höja premierna gentemot försäkringstagarna och nu hoppas jag att fler båtklubbar väljer att DNA-märka, säger Per Gryvenz.